Päevakorra profiil: Anti Poolamets
Haldusjärelevalve Narva linna ja tema hallatavate munitsipaalkoolide üle
2025-02-26
XV Riigikogu, V istungjärk, infotund
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon keskendub tugevalt hariduspoliitika ebaõnnestumiste kritiseerimisele, eriti seoses keelekümbluse ja klasside komplekteerimisega. Kõneleja nõuab tungivalt sekkumist, et kaitsta eesti emakeelega laste kasvukeskkonda ja tagada venekeelsetele lastele korralik eesti keele omandamine. Probleemi raamistik on väärtuspõhine, rõhutades laste kaitsmist "poolikute eksperimentide instrumentideks" olemise eest.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust hariduskorralduse vallas, keskendudes klasside ja rühmade komplekteerimise metoodikale ning keeleoskuse taseme ühtlustamise vajadusele. Ta kasutab konkreetseid termineid nagu "keeleoskus", "komplekteerimine" ja pakub lahendusena "testide-katsete" kasutamist. Expertise on praktiline ja keskendub poliitika rakendamise tagajärgedele kohalikul tasandil.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on kriitiline ja tungiv, rõhutades olukorra keerulisust ja laste kannatusi, kes on jäänud "poolikute eksperimentide instrumentideks". Kasutatakse nii emotsionaalseid apelle (näiteks lugu lapsest, kes peab Moskvat pealinnaks) kui ka loogilisi ettepanekuid (testide abil taseme ühtlustamine). Toon on formaalne, esitades palve järelevalve teostajale.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmeid pole piisavalt.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastuseis on suunatud praeguse hariduskorralduse ja "poolikute eksperimentide" läbiviijate vastu, kes on loonud ebaühtlase keeleoskusega keskkonna. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, rõhutades, et lapsed on jäänud kannatajateks, kuna neil puudub korralik keeleõpe või emakeelne kasvukeskkond.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja esitab konkreetse palve järelevalve teostajatele, et nad uuriksid keeleoskuse taset ja kaaluksid komplekteerimisreeglite muutmist. Andmeid koostöövalmiduse või koalitsioonide kohta pole, tegemist on pigem nõudega administratiivsele organile.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on väga spetsiifiline, keskendudes Narva linna ja selle munitsipaalkoolide haldusjärelevalvele. Käsitletakse just selle piirkonna keelekeskkonna ja hariduskorralduse probleeme, kus eesti emakeelega lapsed on jäänud vähemusse.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Andmeid pole piisavalt.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on haridus ja keelepoliitika, rõhutades vajadust kaitsta eesti emakeelega laste kasvukeskkonda ja tagada kõigile lastele võrdne keeleõppe tase. Probleemi lahendamiseks pakutakse välja laste keeleoskuse testimist ja rühmade tasandamist, et vältida ebaühtlast taset ja igavlemist. Eesmärk on parandada nii eesti kui ka venekeelsete laste õpitulemusi.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud haldusjärelevalve protsessi mõjutamisele, nõudes keeleoskuse taseme uurimist koolides ja lasteaedades. Prioriteet on regulatiivsete muudatuste algatamine rühmade moodustamise reeglites, soovitades arvestada keeleoskust ja kasutada taseme ühtlustamiseks katseid.
1 Analüüsitud kõnesid