Päevakorra profiil: Siim Pohlak
Haridus- ja teadusministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (haridusreformid)
2024-03-05
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht on tugevalt vastanduv valitsuse hariduspoliitikale, eriti seoses kolmanda kooliastme sulgemise toetamisega. Kõneleja kritiseerib seda kui Reformierakonna taandumispoliitika jätkamist ja nõuab positiivseid meetmeid kooliastme säilitamiseks. Seisukoht on jõuline ja keskendub valitsuse vastutusest hoidumisele ("palli põrgatamine").
2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust hariduspoliitika rahastamismehhanismide osas, viidates konkreetselt kolmanda kooliastme toetustele ja nende mõjule sulgemisotsustele. Ta tunneb ka varasemaid poliitilisi pretsedente, mainides Reformierakonna poolt pakutud toetust gümnaasiumiastme sulgemise eest.
2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on konfronteeriv, kriitiline ja süüdistav, kasutades otseseid küsimusi ministri vastutusele võtmiseks. Kõneleja kasutab emotsionaalseid apelle ("Kurb") ja kujundlikku keelt ("palli põrgatamine") vastutusest hoidumise kirjeldamiseks. Ta viitab varasemale hoiatusele, rõhutades oma järjepidevust teema käsitlemisel.
2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja viitab varasemale esinemisele ("hoiatasin teid juba eelmisel sügisel siin saalis"), mis näitab järjepidevat tegevust ja mure väljendamist antud hariduspoliitika teemal Riigikogus.
2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamised vastased on Haridus- ja Teadusminister ning Reformierakond, kelle poliitikat peetakse taandumispoliitikaks. Kriitika on poliitikapõhine ja süüdistab valitsust vastutusest hoidumises ning omavalitsuste ja riigi vahel palli põrgatamises. Rünnaku intensiivsus on mõõdukalt tugev, kuna poliitikat peetakse koolide sulgemist soodustavaks.
2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja märgib, et ka ministri koalitsioonikaaslane tundis muret sama teema pärast, mis viitab murede võimaliku kattumisele üle parteipiiride. Otsest koostööd ministriga või teiste erakondadega ei kirjeldata.
2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riikliku hariduspoliitika mõjul kohalikele omavalitsustele ja nende võimele kooliastmeid säilitada. Mainitakse omavalitsuste eelarvekriisi, mis sunnib neid kooliastmeid sulgema.
2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated puudutavad eelarvekriisi mõju haridusasutustele, rõhutades, et omavalitsused on sunnitud kooliastmeid sulgema riigi ebapiisava toetuse tõttu. See viitab seisukohale, et riik peaks tagama piisava rahastuse haridusasutuste säilitamiseks.
2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Põhiline sotsiaalne teema on hariduse kättesaadavus ja kolmanda kooliastme säilitamine, mille sulgemist peetakse negatiivseks tagasikäiguks. Kõneleja rõhutab vajadust säilitada koolivõrk.
2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud uute meetmete nõudmisele, mis pakuksid alternatiivi kooliastmete sulgemisele ja aitaksid kolmandat kooliastet säilitada. Kõneleja on aktiivne vastane kehtivale toetuspoliitikale, mis soodustab koolide kinnipanemist.
2 Analüüsitud kõnesid