Päevakorra profiil: Õnne Pillak

Haridus- ja teadusministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (haridusreformid)

2024-03-05

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on haridusreformi raames koolipäeva alguse kellaaja muutmisel, toetades kaalutletud nihutamist hilisemale ajale (nt kella üheksale). Seisukoht on ajendatud laste tervise ja heaoluga seotud muredest, nagu uneaja lühenemine ja hommikusöögi söömata jätmine. Tegemist on pigem väärtuspõhise ja poliitikat suunava küsimusega, mis keskendub laste igapäevase rutiini parandamisele.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib teadmisi laste käitumisharjumuste ja uneaja trendide osas, viidates konkreetselt Tervise Arengu Instituudi (TAI) ülevaatele sotsiaalkomisjonis. Ekspertiis tugineb sotsiaal- ja terviseandmete kasutamisele hariduskorralduse küsimustes. Ta rõhutab hommikuse magusa uneaja ja rahuliku hommikusöögi olulisust.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on viisakas ja formaalne, alustades ettekandja tänamisega hea ülevaate eest. Kõneleja kasutab loogilist apellatsiooni, toetades oma küsimust nii ekspertandmete (TAI ülevaade) kui ka valijate tagasisidega (lapsevanemad). Toon on pigem küsiv ja ettepanekuline, mitte nõudlik.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne sotsiaalkomisjoni töös, osaledes seal Tervise Arengu Instituudi ülevaadetel, mis toimusid umbes kuu aega tagasi. Samuti on ta kättesaadav valijate tagasiside vastuvõtmiseks, kuna lapsevanemad on tema poole pöördunud koolipäeva alguse teemal.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Andmeid pole piisavalt.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja on avatud arutelule ja esitab oma küsimuse konstruktiivselt, püüdes laiendada käimasoleva debati fookust terviseaspektidele. Koostöö sotsiaalkomisjoni ja terviseekspertidega on kaudselt näidatud, kuna ta tugineb nende esitatud andmetele.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul hariduskorraldusel ja koolipäeva alguse reguleerimisel, puudutades kõiki Eesti koole. Konkreetset regionaalset rõhuasetust andmetes ei esine, kuigi viidatakse koolidele, kus õppetöö algab hiljem.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Andmeid pole piisavalt.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne fookus on laste tervisel ja heaolul, rõhutades uneaja pikkuse ja hommikusöögi olulisust. Kõneleja esindab lapsevanemate muresid seoses koolikorralduse mõjuga pere igapäevarutiinidele ja laste käitumisharjumustele.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on hariduskorralduse muudatusel, täpsemalt koolipäeva alguse kellaaja reguleerimisel. Kõneleja on teema algataja, kes uurib reformi elluviimise võimalikkust, toetudes terviseandmetele ja vanemate pöördumistele.

1 Analüüsitud kõnesid