Päevakorra profiil: Heljo Pikhof

Alusharidusseaduse eelnõu (419 SE) esimene lugemine

2024-05-14

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on tugevalt suunatud alusharidusseaduse eelnõu toetamisele, rõhutades selle pikaajalist ootust ja vajalikkust kvaliteetse hariduse tagamisel. Esitatakse väärtuspõhist seisukohta, mis rõhutab varase lapsepõlve arengu kriitilist tähtsust ja vajadust tagada kättesaadav alusharidus sotsiaalse ebavõrdsuse tasandamiseks. Oluline poliitiline eesmärk on lasteaiaõpetajate palga tõstmine kooliõpetajatega võrdsele tasemele, toetades riigi osaluse järk-järgulist kasvu selles valdkonnas.

4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõnelejad näitavad detailset teadmist alusharidusseaduse sätetest, sealhulgas lastehoiu integreerimisest haridussüsteemi ja kvalifikatsiooninõuetest. Eriti tugev on asjatundlikkus varajase arengu toetamise valdkonnas, rõhutades eripedagoogide ja logopeedide kohustusliku hindamise vajadust ning vaidlustades eelnõus olevad erandid. Kasutatakse konkreetseid andmeid lasteaiaõpetajate palgatoetuse (15–16 miljonit eurot) ja palgamiinimumi (90% kooliõpetaja palgast) kohta.

4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on valdavalt formaalne ja toetav, eriti pikas kõnes, kus kasutatakse optimistlikku ja väärtuspõhist retoorikat, rõhutades laste arengu ja õpetajate väärtustamise olulisust. Kasutatakse nii loogilisi argumente (seaduse muudatused) kui ka emotsionaalseid apelle (lasteaiaõpetaja töö pinge ja armastus laste vastu). Lühikesed sekkumised on otsesed ja nõuavad konkreetseid selgitusi või vaidlustavad eelnõu sõnastust spetsialistide pädevuse osas.

4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster näitab aktiivset osalemist seaduseelnõu esimesel lugemisel, esitades nii pikemaid toetavaid kõnesid kui ka konkreetseid küsimusi eelnõu sätete ja rakendamise kohta. Kõik kõned toimusid ühel kuupäeval, keskendudes olulisele seadusandlikule arutelule. Muster viitab detailidele keskendumisele ja valmisolekule sekkuda poliitika tehnilistesse aspektidesse.

4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Otsest vastuseisu või kriitikat teiste poliitiliste osapoolte suhtes ei esine. Kriitika on suunatud eelnõu konkreetsetele sõnastustele, mis puudutavad eripedagoogide hindamise kohustust, nõudes sõnastuse "välja arvatud" eemaldamist. Samuti nõutakse ministeeriumilt selgitusi eestikeelsele haridusele ülemineku praktilise korralduse kohta.

4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja (Sotsiaaldemokraadid) rõhutab oma erakonna järjepidevat pingutust teatud eesmärkide (õpetajate palga võrdsustamine) nimel, viidates sisemisele poliitilisele koostööle. Suhtlus ministri ja ministeeriumiga on viisakas, paludes kommentaare ja selgitusi saabunud kirjade ja eelnõu sätete kohta, mis viitab valmisolekule dialoogiks.

4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on täielikult riiklik, keskendudes Eesti tervikliku alusharidussüsteemi (lastehoidude ja lasteaedade) seadusandlikule reguleerimisele ja kvaliteedi ühtlustamisele. Mainitakse omavalitsuste kohustust tagada lasteaiakohad, kuid konkreetseid kohalikke või piirkondlikke projekte ei rõhutata.

4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad rõhutavad riikliku investeeringu vajalikkust alusharidusse, eriti õpetajate töö väärtustamise kaudu. Toetatakse riigi osaluse järk-järgulist kasvu lasteaiaõpetajate palga tagamisel, pidades seda sotsiaalse ebavõrdsuse tasandamise ja Eesti edu pandiks. Rõhutatakse vajadust tagada tasakaalustatud ja tervislik toit lasteaedades.

4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamised sotsiaalsed teemad on alushariduse kättesaadavus, kvaliteet ja sotsiaalse ebavõrdsuse tasandamine, tagades igale lapsele õiguse haridusele. Rõhutatakse varajase märkamise ja erivajaduste väljaselgitamise olulisust, pidades spetsialistide hindamist kriitiliseks. Toetatakse üleminekut eestikeelsele haridusele lasteaedades ja -hoidudes.

4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on Alusharidusseaduse eelnõu (419 SE), mida kõneleja tugevalt toetab ja mille algatamist peab heaks uudiseks. Eesmärk on tagada seadusega lasteaiakohtade kättesaadavus ja kaotada järjekorrad ning ühtlustada lastehoidude ja lasteaedade nõudeid. Prioriteet on ka muuta seadust, et spetsialistide (logopeedid, eripedagoogid) hindamine oleks kohustuslik kõigis alushariduse asutustes.

4 Analüüsitud kõnesid