Päevakorra profiil: Heljo Pikhof

Eesti Kultuurkapitali seaduse ja hasartmängumaksu seaduse muutmise seaduse eelnõu (338 SE) teine lugemine

2024-02-21

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Tugev toetus Kultuurkapitali seaduse muutmisele, mille eesmärk on parandada vabakutseliste loomeinimeste sotsiaalseid garantiisid, muutes toetused sotsiaalkindlustust tagavaks töötasuks. Lisaks toetab ta mehhanismi loomist, mis võimaldaks kiirendatud korras rahastada täiendavaid riiklikult tähtsaid kultuuriehitisi, rõhutades samas pingerea järgimise vajadust. Poliitiline fookus on selgelt poliitika- ja väärtuspõhine, keskendudes kultuurivaldkonna jätkusuutlikkusele ja sotsiaalkaitsele.

8 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Näitab sügavat asjatundlikkust Kultuurkapitali rahastamisskeemide, hasartmängumaksu laekumise ja selle jaotamise osas, kasutades täpseid protsente (3,8% ja 2%) ning rahalisi prognoose. Ta on kursis sotsiaalkindlustuse regulatsioonide (käsundusleping, sotsiaalmaksu miinimumkohustus) ja tervishoiustatistikaga, tuues esile 5% ravikindlustamata elanike probleemi. Samuti on ta detailne seaduseelnõu menetluse ja huvirühmade tagasiside osas.

8 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on valdavalt formaalne, detailne ja selgitav, eriti seaduseelnõu sisu ja menetluse tutvustamisel, toetudes loogilistele argumentidele ja andmetele. Küsimustele vastates on ta kaitsev ja selgitav, lükates ümber väärarusaamu. Ühes kõnes lisandub kirglik ja emotsionaalne toetusavaldus uue ooperi- ja balletisaali rajamisele, tsiteerides Rahvusooper Estonia peadirektorit ja sidudes kultuuri rahvusliku julgeolekuga.

8 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Esineb Riigikogus eelnõu ettekandjana ja vastab küsimustele, mis viitab aktiivsele osalemisele seadusandlikus protsessis. Mainib korduvalt kultuurikomisjoni istungeid (23. jaanuar, 13. ja 19. veebruar) ja huvirühmade kaasamist.

8 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastandub kaudselt neile, kes arvavad, et eelnõu võtab raha teiste kultuurivaldkondade arvelt, lükates need väärarusaamad ümber. Ühes vastuses kritiseerib otse eelkõnelejat, öeldes, et too "pole eelnõu mõttest aru saanud," mis näitab kerget ärritust või pettumust eelnõu sisu väärtõlgendamisel.

8 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Rõhutab koostööd Kultuurikomisjonis, nimetades eelnõu menetlemise teed "ühiseks otsuseks" ja mainides Tõnis Lukase osalemist komisjonis. Oluline on ka huvirühmade kaasamine ja tagasiside arvestamine, mille tulemusena anti selgitusi sihtkapitalide autonoomia ja õigusmõistete sisustamise kohta. Eelnõu lisaklausel nõuab Kultuurikomisjoni heakskiitu uue objekti rahastamise otsustamisel.

8 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Peamine fookus on riiklikul tasandil (Kultuurkapital, vabakutseliste sotsiaalkaitse). Mainitakse konkreetseid riiklikult tähtsaid kultuuriehitisi, nagu ERR-i maja ja Narva projekti viibimist. Teises kõnes keskendutakse Tallinna kui pealinna kultuurilisele tuntusele ja Eesti rahvusvahelisele mõjule.

8 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetab sihipärast riiklikku sekkumist kultuurivaldkonna sotsiaalsete probleemide lahendamiseks. Leiab, et sotsiaalkaitse tagamiseks vajalikud lisakulud (sotsiaal- ja tulumaks) tuleb katta juba kehtestatud maksutõusude (hasartmängumaks, aktsiisid) arvelt, toetades seega maksude suunamist sotsiaalsete garantiide tagamiseks.

8 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Tugev toetus vabakutseliste loomeinimeste sotsiaalsete garantiide tagamisele, lahendades nende toimetulekuprobleemi loometöötoetuse asendamisega sotsiaalkaitset pakkuva loometöötasuga. Lisaks väljendab kindlat toetust universaalsele ravikindlustusele kõigile Eesti elanikele, pidades seda oluliseks rahvatervise ja kulude seisukohast.

8 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine prioriteet on Eesti Kultuurkapitali seaduse ja hasartmängumaksu seaduse muutmise eelnõu 338 vastuvõtmine. Eelnõu eesmärgid on kultuuriehitiste rahastamise paindlikkuse suurendamine ja loometöötoetuste ümberkujundamine sotsiaalkaitset pakkuvaks loometöötasuks. On eelnõu aktiivne toetaja ja ettekandja, rõhutades, et muudatused ei vähenda stipendiumide mahtu.

8 Analüüsitud kõnesid