Päevakorra profiil: Heljo Pikhof
Eesti Vabariigi haridusseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (õppimiskohustuse kehtestamine) eelnõu (447 SE) esimene lugemine
2024-06-13
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt suunatud õppimiskohustuse laiendamisele ja haridussüsteemi paindlikkuse suurendamisele, et vähendada põhiharidusega noorte väljalangevust. Eelnõu 447 SE keskendub kutsehariduse reformimisele, muutes selle laiapõhjalisemaks ja konkurentsivõimeliseks alternatiiviks üldkeskharidusele. Lähenemine on poliitikapõhine, rõhutades vajadust tagada kõigile noortele kvalifikatsioon ja tööturul vajalikud oskused.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Esineb sügav asjatundlikkus hariduskorralduse ja finantside osas, tuues esile detailseid andmeid uute õppekavade arendamise (18 uut õppekava valmimas), väljalangevuse statistika (20% aastas kutsehariduses) ja eelarveprognooside kohta (5,5 miljonit eurot vabanevaid vahendeid). Kasutatakse tehnilisi termineid nagu SAIS, OSKA, HEV-noored ja ainepunktide arvestus, mis näitab süsteemset teadmist haridusvaldkonna regulatsioonidest.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Rhetoriline stiil on formaalne, selgitav ja protseduuriline, olles iseloomulik komisjoni ettekandele, mis summeerib arutelu käiku. Domineerib loogiline apellatsioon, keskendudes probleemide lahendamisele (nt kuidas vältida noorte "tühjade kätega" tööturule minekut) ja uute regulatsioonide detailsele selgitamisele. Minister Kallas oli ettekande kohaselt "väga põhjalik" eelnõu selgitamisel.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster on tihedalt seotud seadusandliku protsessiga, hõlmates eelnõu arutelu Kultuurikomisjonis (4. juunil) ja selle esitlemist Riigikogu täiskogule (12. juunil). Tegevus hõlmab ka ministeeriumidevahelist koostööd ning uute õppekavade arendamise protsessi juhtimist, mille valmimise tähtajaks on seatud 1. september 2026.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastuseis (Liina Kersna ja Helle-Moonika Helme poolt) keskendus peamiselt rakenduslikele ja majanduslikele küsimustele. Kriitika puudutas kutsehariduse osaliselt tasuliseks muutmisega kaasnevat täiskasvanud õppijate demotiveerimise ohtu ja riigi ning kohalike omavalitsuste (KOV) vastutuse piiritlemist õppimiskohustuse täitmisel. Kriitika oli poliitikapõhine ja küsimuste vormis.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostöö on nähtav ministeeriumi ametnike ja ministri vahel eelnõu detailide selgitamisel. Lisaks viidatakse koostööle kutsekoolidega uute õppekavade arendamisel ning teiste ministeeriumidega tugimeetmete väljatöötamisel. Komisjoni otsused eelnõu menetlemise osas võeti vastu konsensusega, mis viitab protseduurilisele koostöövalmidusele.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul tasandil, rõhutades riigi vastutust piisavate põhiharidusjärgsete õppimisvõimaluste tagamise eest. Kohalikud omavalitsused (KOV) on mainitud seoses seire ja info edastamisega, et tagada laste õppekohtadele jõudmine, mitte regionaalsete investeeringute sihtpunktina.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad toetavad ressursside ümberjaotamist ja suunamist prioriteetsetesse valdkondadesse, tuginedes OSKA uuringutele. Täiskasvanud õppijatele tasulise õppe kehtestamisega loodetakse vabastada umbes 5,5 miljonit eurot, mis suunatakse 16+ noorte täiendavate õppekohtade loomiseks. Toetatakse elukestvat õpet, eeldades, et korduvõppijad või need, kes omandavad järgmise taseme haridust, panustavad oma finantsidega, välja arvatud Töötukassa kaudu suunatud isikud.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Haridus on keskne sotsiaalne teema, eriti rõhutatakse hariduslike erivajadustega (HEV) noorte toetamist ja väljalangevuse ennetamist. Eesmärk on tagada, et ka HEV-õppijad saaksid laiapõhjalise õppekava kaudu pädevuse ja tõendi, mis aitab neil tööturul püsida. Samuti käsitletakse personaalsete õpiteede loomist ja mitteformaalse õppe arvestamist motivatsiooni hoidmiseks.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik prioriteet on eelnõu 447 SE (õppimiskohustuse kehtestamine), mille eesmärk on muuta haridusseadust ja teisi seadusi. Fookuses on kutsekeskhariduse õppekavade paindlikumaks muutmine ning tasuta õppe piiramine täiskasvanud õppijatele nii kutse- kui ka kõrghariduses samaaegselt.
1 Analüüsitud kõnesid