Päevakorra profiil: Heljo Pikhof

Istungi rakendamine

2025-09-04

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Poliitiline positsioon
Kõneleja poliitiline fookus on tugevalt suunatud sotsiaalse õigluse ja ebavõrdsuse vähendamisele, eriti hariduses (lasteaia kohatasu kaotamine) ja tööelus (lisapuhkepäevad riigipühade eest). Samuti toetab ta kindlalt riiklikult tähtsate kultuuriehitiste rajamist, nagu rahvusooper Estonia juurdeehitus. Poliitiline raamistik on selgelt väärtuspõhine, rõhutades vajadust rahva hingetõmbeaja ja laste majanduslikust olukorrast sõltumatu haridustee järele.

11 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib asjatundlikkust seadusloome protseduurides ja komisjonide töös, esitades eelnõusid kultuuri- ja õiguskomisjoni nimel. Ta kasutab sotsiaalpoliitiliste ettepanekute põhjendamisel konkreetseid andmeid (66 miljoni euro suurune kulu lasteaia kohatasu kaotamisel) ja viiteid rahvusvahelisele praktikale (Põhjamaad, Kanada, Iirimaa hariduses; Euroopa riigid puhkepäevade osas).

11 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõneleja toon on ametlik ja asjalik seaduseelnõude esitamisel, kuid muutub teravaks ja kriitiliseks protseduuriliste küsimuste arutamisel. Ta kasutab emotsionaalseid apelle, rõhutades, et lapsed ei tohi keerulistel aegadel kannatada, ning esitab samal ajal loogilisi argumente, viidates majanduse mittetootlikkuse ohule. Eriti terav on tema kriitika Riigikogu juhataja suunas, süüdistades teda ebaõiglases kohtlemises ja kuulmisveas.

11 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on väga aktiivne seadusandliku initsiaatorina, esitades korduvalt Sotsiaaldemokraatide nimel eelnõusid (puhkepäevad, lasteaia kohatasu) ja arupärimisi. Ta osaleb aktiivselt komisjonide töös (Kultuurikomisjon, Õiguskomisjon) ning sekkub teravalt istungi protseduuridesse, vaidlustades juhatuse otsuseid ja ajakava.

11 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Opositsioon on suunatud peamiselt Riigikogu juhatuse ja esimehe vastu, kritiseerides nende tegevust protseduurireeglite rakendamisel, süüdistades ebaefektiivses töös ja naiste teistmoodi kohtlemises. Samuti kritiseeritakse valitsuskoalitsiooni haridusliku ebavõrdsuse vähendamise konkreetsete sammude puudumise eest ning väljendatakse pahameelt ametiühingute kaasamata jätmise pärast seaduseelnõude aruteludel.

11 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja tegutseb peamiselt Sotsiaaldemokraatide fraktsiooni esindajana, kuid otsib aktiivselt toetust ka teistelt erakondadelt, märkides, et nii puhkepäevade kui ka lasteaia kohatasu kaotamise eelnõud on leidnud toetust ka teiste erakondade seas. Ta rõhutab komisjonide üksmeelseid otsuseid (nt töölepingu seaduse arutelu kuupäev) ning püüab neid kaitsta juhatuse muudatuste eest.

11 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on valdavalt riiklik ja rahvusvaheline, käsitledes riiklikke kultuuriehitisi, seadusemuudatusi ja sotsiaalpoliitikat. Regionaalne teema tõuseb esile lasteaia kohatasu arutelul, kus tuuakse näiteks Tartu linna kõrge kohatasu (üle 80 euro) võrreldes teiste omavalitsustega.

11 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja toetab tööjõu huve ja sotsiaalset sekkumist. Ta propageerib tasustatud vaba päeva andmist nädalavahetusele sattunud riigipüha puhul, väites, et see ei ohusta majandust. Ta toetab riigieelarve lisakulu (66 miljonit eurot) lasteaia kohatasu kaotamiseks, et leevendada perede majanduslikku olukorda ja vähendada ebavõrdsust.

11 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Kõige olulisemad sotsiaalsed teemad on hariduslik ebavõrdsus, laste vaimne tervis ja koolikiusamine. Ta nõuab hariduse rahastamise süsteemi muutmist ja tasuta huvihariduse kättesaadavuse tagamist. Samuti rõhutab ta tööinimeste õigust pikemale puhkusele, viidates kristlikule ajaloole (teine ülestõusmispüha) ja Euroopa keskmisest pikemale tööajale Eestis.

11 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlikud prioriteedid hõlmavad kultuuriehituse otsuse elluviimist, Eesti Teaduste Akadeemia seaduse kaasajastamist ning sotsiaalreforme. Ta on algataja eelnõudele, mis annavad lisapuhkepäevi ja kaotavad lasteaia kohatasu, ning esitab arupärimisi haridusliku ebavõrdsuse vähendamise poliitika kohta.

11 Analüüsitud kõnesid