Istungi profiil: Tõnis Mölder

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

2025-10-08

Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht on tugevalt suunatud detailplaneerimise protsessi reformimisele, et kehtestada omavalitsustele ranged tähtajad ja vähendada bürokraatlikke viivitusi. Rõhutatakse vajadust alustada tähtaegade arvestust taotluse esitamisest, mitte algatamisest, viidates pikkadele venimistele Tallinnas. Seisukoht on selgelt poliitika- ja efektiivsuskeskne, püüdes tasakaalustada ettevõtjate kulusid ja elanike kaasarääkimise õigust.

3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib põhjalikke tehnilisi teadmisi planeerimisõigusest, käsitledes detailselt detailplaneeringute, üldplaneeringute ja projekteerimistingimuste vastastikuseid seoseid ja seaduslikke kitsaskohti. Ta on autoriteetne Majanduskomisjoni kaasettekandja rollis, suutes selgitada seadusemuudatuste eesmärke, nagu näiteks kliimamuutustega arvestamine ja riiklik järelevalve omavalitsuste üle.

3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne, analüütiline ja protseduuriline, sobides seadusandliku arutelu ja komisjoni ettekandega. Kasutab loogilisi argumente ja viiteid seaduse sätetele ning esitab ministrile täpsustavaid küsimusi ja palub analüüsida keerulisi õiguslikke olukordi. Toon on asjalik ja keskendub faktidele ning menetlusküsimustele.

3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne seadusandlikus töös, olles osalenud ja ette kandnud kahel Majanduskomisjoni istungil (15. ja 22. september). Esineb täiskogul kaasettekandjana, mis näitab regulaarset ja struktureeritud osalemist seadusloome protsessis. Viitab ka eelseisvatele aruteludele komisjonides ja töögruppides lugemiste vahel.

3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kaudne kriitika on suunatud kohalike omavalitsuste, eriti Tallinna linna, ebatõhususe vastu detailplaneeringute menetlemisel, mis on viinud protsesside venimiseni kuni paarikümne aastani. Kriitika on protseduuriline ja keskendub haldusvõimekuse puudustele, mis tekitavad kulusid ettevõtjatele.

3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja rõhutab koostööd, mainides Majanduskomisjonis saavutatud konsensuslikke otsuseid eelnõu täiskogule toomise ja esimese lugemise lõpetamise osas. Ta näitab avatust edasistele aruteludele, märkides, et erinevad fraktsioonid ja huvigrupid on näidanud huvi kaasatud olla.

3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Peamine fookus on riiklikul seadusandlusel, kuid regionaalse näitena tuuakse esile Tallinna linna planeerimisprotsesside pikaajaline venimine, millega kõneleja on olnud 15 aastat lähedalt seotud. Samuti käsitletakse üleriigiliste teemaplaneeringute, näiteks maismaa tuuleparkide, võimalusi.

3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetab majanduslikku efektiivsust ja regulatsioonide lihtsustamist, rõhutades, et planeerimisprotsesside venimine tekitab suuri kulusid ettevõtjatele. Eesmärk on kiirendada arendustegevust ja investeeringuid soodustavaid protsesse, kehtestades omavalitsustele konkreetsed ajalised raamid.

3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsete teemade osas rõhutatakse vajadust tagada, et planeeringutest puudutatud inimesed saaksid õigel ajal oma arvamust avaldada ja sisuliselt kaasa rääkida. See puudutab eelkõige teavitamise tähtaegade lühendamist, tagades samal ajal sisulise osalemise võimaluse.

3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on Planeerimisseaduse reformil, mille eesmärk on kehtestada omavalitsustele ajalised raamid ja parandada planeeringute muutmise regulatsioone. Kõneleja on eelnõu aktiivne toetaja ja Majanduskomisjoni kaasettekandjana protsessi eestvedaja, rõhutades ka kliimamuutustega arvestamise vajadust planeeringutes.

3 Analüüsitud kõnesid