Päevakorra profiil: Vladimir Arhipov
Tsiviilkriisi ja riigikaitse seaduse eelnõu (668 SE) esimene lugemine
2025-09-10
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Sõnastaja toetab tugevalt tsiviilkriisi ja riigikaitse seaduse eelnõu põhimõtteid, rõhutades ühtse õigusraamistiku vajadust kriisiolukordades. Samas võtab ta kriitilist hoiakut seaduse praktilise rakendamise suhtes, nõudes selgeid garantiisid omavalitsuste rahastamiseks ja ressurssideks. Tema seisukoht on konstruktiivselt kriitiline - tunnistab seaduse vajalikkust, kuid nõuab realistlikku lähenemist.
7 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib sügavat ekspertteadmist kohaliku omavalitsuse valdkonnas, tuginedes oma 32-aastasele kogemusele volikogu liikmena ja 10-aastasele tööle linnapea ning volikogu esimehena. Ta valdab hästi kriisiõiguse ja haldusõiguse nüansse, viidates konkreetsetele paragrahvidele ja seaduslikele kohustustele. Tema teadmised hõlmavad ka riigi rahastamismehhanisme ja omavalitsuste praktilisi võimekusi.
7 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõneleja kasutab mõõdukat ja konstruktiivset tooni, alustades positiivse tunnustusega ning liikudes seejärel konkreetsete murede juurde. Ta kasutab retoorilisi küsimusi ("Kes siis veel kui mitte omavalitsus?") ja struktureeritud argumentatsiooni ("Esiteks... Teiseks... Kolmandaks..."). Stiil on formaalne, kuid ligipääsetav, kombineerides isiklikku kogemust faktipõhiste argumentidega.
7 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osaleb aktiivselt parlamendiaruteludes, esitades korduvalt täpsustavaid küsimusi ja jätkates diskussiooni ka pärast ministrivastuseeid. Ta viitab eelnevatele vestlustele siseministriga, mis näitab järjepidevat tööd antud teemaga. Tema esinemised on fokusseeritud ja eesmärgipärased.
7 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kõneleja ei avalda otsest vastuseisu seadusele või valitsusele, vaid esitab konstruktiivset kriitikat rakendamise aspektide kohta. Ta väljendab muret riigi ebapiisava toetuse pärast omavalitsustele, kuid teeb seda koostöövalmis toonis. Kriitika on süsteemne, mitte isiklik või poliitiline.
7 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja näitab üles koostöövalmis lähenemist, tunnustades ministri tööd ja otsides konstruktiivseid lahendusi. Ta viitab eelnevatele vestlustele siseministriga, mis näitab valmisolekut dialoogiks. Tema stiil on pigem partnerlust otsiv kui konfrontatsiooniline.
7 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Kõneleja keskendub tugevalt kohalike omavalitsuste vajadustele ja väljakutsetele, lähtudes oma pikaajalises kogemusest kohaliku tasandi juhtimises. Ta rõhutab omavalitsuste rolli kriisiolukorras ja nende praktilisi võimekusi. Tema fookus on selgelt kohalikul tasandil, kuigi seostab seda riikliku poliitikaga.
7 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja rõhutab vajadust adekvaatse riikliku rahastamise järele omavalitsustele, kritiseerides 3 miljoni euro eraldist kui ebapiisavat. Ta toetab põhimõtet, et riiklike kohustuste andmisel peab järgnema ka vastavate ressursside eraldamine. Tema majandusvaated on pragmaatilised ja keskenduvad realistlikule kulude-tulude analüüsile.
7 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Kõneleja väljendab muret põhiõiguste ja -vabaduste piiramise pärast kriisiolukorras, rõhutades vajadust ajaliselt ja sisuliselt piiratud meetmete järele. Ta hoiatab kriisi ettekäändel ülemääraste sekkumiste eest inimeste õigustesse. Tema lähenemine on õigusriigi põhimõtteid kaitsev.
7 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Kõneleja keskendub tsiviilkriisi ja riigikaitse seaduse eelnõu analüüsile, rõhutades vajadust kolme eraldi seaduse ühendamise järele üheks tervikuks. Ta nõuab täpsemat analüüsi seaduse praktiliste mõjude kohta ja jätkuvat diskussiooni. Tema seisukohad on suunatud seaduse täiustamisele, mitte takistamisele.
7 Analüüsitud kõnesid