Päevakorra profiil: Vladimir Arhipov
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele sulgeda Eesti Vabariigi ja Vene Föderatsiooni ajutine kontrolljoon" eelnõu (722 OE) esimene lugemine
2025-11-11
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugev vastuseis kontrolljoone sulgemise eelnõule, mida käsitletakse vastutustundetu poliitilise loosungina, mitte riigimeheliku strateegilise juhtimisena. Kõneleja rõhutab, et otsused peavad arvestama tegelike inimeste elu ja humanitaarkaalutlusi, mitte ainult ideoloogilist mürtsu siin saalis. Seisukoht on tugevalt poliitika- ja väärtuspõhine, rõhutades ettenägemise ja kaasamise vajadust.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust piiripoliitika ja regionaalse esindatuse osas, tsiteerides Seto Kongressi otsust ja viidates Siseministeeriumi seisukohtadele piiri sulgemise vajaduse puudumise kohta. Argumentatsiooni toetatakse rahvusvaheliste näidetega (Poola Kaliningradi piir, Norra) piiride haldamise kohta NATO riikides. Samuti rõhutatakse strateegilise turvalisuse tagamise (luure, liitlased) olulisust võrreldes füüsilise sulgemisega.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on kriitiline ja manitsev, vastandades emotsionaalseid loosungeid strateegilise juhtimise ja ettenägemisega. Kasutatakse nii emotsionaalseid apelle (hauad, pered, karistamine) kui ka loogilisi argumente (majanduslik mõjuhinnang, rahvusvahelised võrdlused). Toon on formaalne ja analüütiline, keskendudes menetluslikele ja humanitaarsetele puudustele.
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne debatis osaleja, esitades ühe põhjaliku vastukõne ja kaks küsimust, mis keskenduvad eelnõu menetluslikele puudustele ja vajalikele raportitele. Tegevusmuster näitab keskendumist eelnõu ettevalmistuse ja kaasamise kvaliteedi kontrollimisele.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastuseis on suunatud eelnõu algatajatele, keda kritiseeritakse poliitiliste loosungite eelistamise eest tegelike inimeste elude arvelt. Kriitika on peamiselt menetluslik (kaasamise puudumine, mõjuhinnangu puudumine) ja poliitiline, süüdistades algatajaid Eesti inimeste karistamises nende geograafia tõttu. Kompromissi asemel nõutakse eelnõu tagasilükkamist või tagasisaatmist põhjalikuks täiendamiseks.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil rõhutab vajadust kaasata otsustusprotsessi need rühmad, keda otsus kõige enam puudutab, eriti Setomaa esindajad, keda on 30 000. Kõneleja nõuab, et Riigikogu otsused peavad algama rääkimisest piiriäärsete inimestega, mitte tagantjärele teavitamisest. Puudub info koostöö kohta teiste Riigikogu fraktsioonidega.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on tugevalt regionaalne, keskendudes Setomaa, Petserimaa ja teiste piiriäärsete elanike (sh Narva) huvidele ja muredele. Rõhutatakse humanitaarkaalutlusi, nagu ligipääs kinnistutele, vanuritele ja esivanemate haudadele teisel pool kontrolljoont. Tsiteeritakse Seto Kongressi otsust kui kohaliku esindatuse olulist allikat.
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja nõuab majandusliku mõjuhinnangu tegemist, et analüüsida kontrolljoone sulgemisega kaasnevaid kaudseid kahjusid piiriäärsetele elanikele ja ettevõtetele. Hoitakse ettevaatlikku seisukohta otsuste suhtes, mis võivad majandust negatiivselt mõjutada ilma eelneva analüüsita.
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetest küsimustest on esiplaanil humanitaarkaalutlused ja piiriäärsete Eesti kodanike õigused, kelle pered, hauad ja kinnistud asuvad teisel pool kontrolljoont. Rõhutatakse vajadust mitte karistada inimesi nende geograafilise asukoha tõttu ning tagada kohalike inimeste hääle kuulamine.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on eelnõu 722 OE vastustamine ja selle tagasisaatmine põhjalikuks täiendamiseks, kuni kõik mõjud on läbi hinnatud ja inimestega räägitud. Prioriteediks on menetluslik korrektsus, nõudes majandusliku mõjuhinnangu läbiviimist ja kohustuslikku konsulteerimist Setomaa esindajatega.
3 Analüüsitud kõnesid