Päevakorra profiil: Marko Mihkelson
Rahvusvahelise sanktsiooni seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (332 SE) kolmas lugemine
2024-05-15
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on Eesti riigi julgeoleku ja kestmajäämise kaitsmisel ning Ukraina toetamisel Venemaa agressiooni vastu. Seisukoht on tugevalt toetav rahvusvahelise sanktsiooni seaduse muutmise eelnõule (332 SE), mis on raamitud väärtuspõhiselt kui samm maailmakorra kaitsmiseks. Kõneleja esindab Reformierakonda ja rõhutab, et tegemist on õige ja olulise tegevusega.
2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib teadmisi rahvusvahelise julgeoleku, õigusriigi põhimõtete ja seadusandliku protsessi osas, viidates põhiseaduskomisjoni tööle ja ekspertide (nii rahvusvaheliste kui kodumaiste) kuulamisele. Kasutatakse geopoliitilisi termineid nagu "strateegiline lüüasaamine" ja "maailmakord", analüüsides Venemaa presidendi Putini laiemat eesmärki.
2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on kiireloomuline ja veenev, rõhutades otsuse erakordset olulisust Eesti julgeolekule ja rahvusvahelisele eeskujule. Kasutatakse nii emotsionaalseid apelle (viidates genotsiidile ja riigi kestmajäämisele) kui ka loogilist põhjendust (põhiseaduskomisjoni töö ja liitlaste ootused). Kõne on formaalne, resoluutne ja kasutab tugevaid vastandusi (nt Putini nimetamine isevalitsejaks).
2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja viitab osalemisele erinevatel kohtumistel, kus arutati Eesti seadusandlikku initsiatiivi liitlaste ja partneritega. Ta märgib, et mitmed kolleegid Euroopa riikidest ootavad Eesti tänast otsust, mis viitab aktiivsele rahvusvahelisele suhtlusele. Muud andmed esinemissageduse või rutiini kohta puuduvad.
2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamised vastased on eelnõu kriitikud, keda süüdistatakse sõja tegeliku ulatuse ja Venemaa eesmärkide unustamises. Kriitika intensiivsus on kõrge, samastades vastuseisu seadusele vastuseisuga Eesti riigile ("kriitika Eesti riigi vastu"). Vastuseis on suunatud poliitilisele otsusele, kuid on raamitud moraalse ja julgeolekulise puudujäägina.
2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on suunatud rahvusvahelisele eeskujule ja liitlastega kooskõlastatud tegevusele, rõhutades, et teised riigid ootavad Eesti otsust ja on valmis seda järgima. Riigisiseselt toetub põhiseaduskomisjoni ja ekspertide (nii rahvusvaheliste kui kodumaiste) põhjalikule tööle, et tagada õigusriigi põhimõtete järgimine.
2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on selgelt rahvusvaheline (Ukraina sõja võitmine, Venemaa strateegiline lüüasaamine) ja riiklik (Eesti julgeolek ja õigusruum). Mainitakse Ameerika Ühendriike ja Euroopa Liitu kui eeskuju näitajaid või järgijaid. Puudub viide kohalikele või piirkondlikele Eesti probleemidele.
2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad keskenduvad sanktsioonide rakendamisele ja külmutatud varade intressitulu kasutamisele Ukraina ülesehituseks ja sõjalisteks tarneteks. Toetatakse majanduslike vahendite suunamist julgeolekupoliitiliste eesmärkide täitmiseks, viidates EL-i otsusele kasutada intressitulu reaalseteks sõjalisteks tarneks.
2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Ainus sotsiaalne teema on seotud julgeoleku ja inimõiguste rikkumistega, viidates Venemaa eesmärgile viia Ukrainas läbi täiemahuline genotsiid. See rõhutab riigi julgeoleku ja rahvusvahelise õiguse kaitsmise prioriteeti.
2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik prioriteet on rahvusvahelise sanktsiooni seaduse muutmise eelnõu (332 SE) kolmanda lugemise toetamine. Kõneleja on eelnõu tugev toetaja ja rõhutab, et põhiseaduskomisjon on teinud põhjalikku tööd seaduse vastavuse tagamiseks õigusriigi põhimõtetele.
2 Analüüsitud kõnesid