Istungi profiil: Andres Metsoja
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
2025-11-05
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt vastu mootorsõidukimaksule, pidades seda ebaõiglaseks, ebavõrdsust loovaks ja ühiskonna lõhkilöövaks. Kriitika on suunatud valitsuse strateegilisele suutmatusele ja väärtuskonfliktide süvendamisele linna- ja maaelanike vahel. Rõhutatakse vajadust likvideerida ebaõiglus ja käituda riigivara heaperemehelikult, seades esikohale olemasoleva korrashoiu. Isamaa seisukoht on maksu likvideerimine, mitte parandamine.
6 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Ekspertiis on selgelt transpordi- ja taristupoliitika valdkonnas, eriti kohalike teede rahastamise, kruusateede seisukorra ja ühistranspordi korralduse osas. Näidatakse teadlikkust suurprojektide (Rail Baltic) ja riigivara haldamise (kaitsetööstuspargid, Tootsi-Sopi) strateegilistest puudujääkidest. Kasutatakse tehnilisi termineid nagu "praak" seadusloomes ja viidatakse õiguskantsleri seisukohtadele.
6 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on teravalt kriitiline, isegi manitsev, eriti parlamendi ja valitsuse suutmatuse osas käituda peremehena. Kasutatakse tugevaid kontraste (linn vs. maa) ja emotsionaalseid apelle (lootuse kadumine, väärtuskonflikt). Kõneleja kasutab metafoore (õng, emotsiooniostud) ja süüdistab Riigikogu tegelemises "pseudotegevusega" ja "uduudu jutu" ajamises.
6 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne täiskogu istungil, esitades korduvalt küsimusi ja vastates ettekandjatele, eriti Riigikontrolöri ülevaate ajal. Mainitakse hiljutist tihedat suhtlust rahvaga kohalike valimiste kontekstis, mis peegeldas rahva rahulolematust maksupoliitikaga.
6 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastane on valitsuskoalitsioon, keda kritiseeritakse teravalt ebaõiglase maksupoliitika, strateegilise suutmatuse ja ühiskonna lõhkilöömise eest. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, süüdistades parlamenti oma strateegiliste ülesannetega mitte hakkamasaamises. Kompromiss maksu osas välistatakse, nõudes selle likvideerimist.
6 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on esitatud Isamaa erakonna seisukoha toetamisena mootorsõidukimaksu likvideerimise osas. Puuduvad viited valmisolekule kompromissiks koalitsiooniga, vaid rõhutatakse vajadust parandada varasemaid seadusloome vigu. Viidatakse varasematele aruteludele keskkonnakomisjonis.
6 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on tugevalt regionaalne, rõhutades maapiirkondade probleeme ja ebavõrdsust võrreldes linnadega, eriti seoses mootorsõidukimaksuga. Eriti rõhutatakse kruusateede olukorda, ühistranspordi puudumist äärealadel ja kohalike omavalitsuste (KOV) rahastamisvajadust teede korrashoiuks.
6 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated rõhutavad heaperemehelikku riigivara haldamist ja olemasoleva taristu korrashoidu enne uusi investeeringuid, kritiseerides "investeerimisvõla" tekitamist. Ollakse vastu ebaõiglasele mootorsõidukimaksule, mis takistab majandustegevust (metsandus, põllupidamine). Nõutakse säästlikkust ja riigi ressursside (nt riigimaa) otstarbekamat kasutamist arendusprojektides.
6 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Käsitletakse sotsiaalseid küsimusi väärtuskonflikti ja ebavõrdsuse prisma läbi, mis tekib linna- ja maaelanike elustiilide erinevuste tõttu. Väidetakse, et maks sekkub põhiseaduslikesse vabadustesse, sundides inimesi muutma oma elustiili või elukohta. Tõstatatakse maapiirkondade perede ja laste teemad.
6 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on mootorsõidukimaksu ebaõigluse likvideerimisel ja varasema "praagi" parandamisel. Samuti keskendutakse parlamendi strateegilise vastutuse tõstmisele, riigivara heaperemehelikule haldamisele ning ühistranspordi rahastamise reformimisele, et vältida piirkondade karistamist piletitulu eest.
6 Analüüsitud kõnesid