Istungi profiil: Andres Metsoja
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
2024-01-09
Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht keskendub riigikaitseliste maade võõrandamisega seotud õigusliku lünga kiirele likvideerimisele, rõhutades, et praegune olukord on "ülim jaburus" ja vastuolus seadusandja algse mõttega. Seisukoht on tugevalt poliitika- ja väärtuspõhine, nõudes riigilt proportsionaalsust: kui riik võtab maa ära riigikaitseks, peab ta ka loobuma sihtotstarbest, kui objekti enam ei vajata. Eesmärk on tagada, et riigikaitseline juhtfunktsioon langeks automaatselt ära riigivara võõrandamise tehingu tegemisel.
5 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust planeerimisõiguse, riigivara võõrandamise ja riigikaitseobjektide regulatsiooni alal, viidates põhjalikule juriidilisele taustauuringule ja nõustamisele. Kasutatakse spetsiifilist juriidilist terminoloogiat (*detailplaneering*, *üldplaneering*, *juhtfunktsioon*, *ehitusmaht*) ning viidatakse valitsuse kinnisele nimistule ja Tehnilise Järelevalve Ameti rollile.
5 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on tõsine, asjalik ja kohati urgentne, rõhutades probleemi tõsidust ja vajadust see "koheselt likvideerida". Kasutatakse loogilisi apelle, et näidata õigusliku olukorra ebakõla ja "paranormaalsust", tuues näiteid (Pärnu, Nursipalu) juriidiliste argumentide toetuseks. Kõneleja vabandab, kui teema tutvustus komisjonis jäi ebaselgeks, kuid kinnitab, et saalis sai see "päris lihtsakoeliselt lahti räägitud".
5 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne seadusandlik algataja, esitades Isamaa fraktsiooni nimel eelnõu ja viidates selle põhjalikule ettevalmistamisele, mis hõlmas juriidiliste nõustajate kaasamist ja süvitsi minekut. Kõneleja on teemaga tegelenud "oma elust üsna olulise arvu tunde".
5 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud õigusruumi puudujääkidele ja Majanduskomisjoni menetluslikule käsitlusele, mis ei kaasanud Riigikaitse- ja Keskkonnakomisjoni. Kõneleja viitab, et eelnõu võis jääda tähelepanuta "obstruktsiooniliste eelnõude tuules" ning et komisjon ei saanud eelnõu sisust lõpuni aru.
5 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja palub eelnõu menetlusse jätmist ning kutsub üles kaasama teisi komisjone (Riigikaitse- ja Keskkonnakomisjon) asjatundliku lähenemise tagamiseks. Väljendatakse avatust eelnõu täiendamisele, näiteks teiste võõrandamise viiside lisamise osas, kui see menetluse käigus vajalikuks osutub.
5 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on kohalikel omavalitsustel ja nende kitsendatud rollil planeerimisprotsessis riigikaitseliste objektide puhul. Konkreetse näitena tuuakse esile Pärnu linnas tekkinud juhtum, kus eraarendaja kasutas ära riigikaitselist detailplaneeringut atraktiivsel jõeäärsel alal.
5 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad rõhutavad ausust ja proportsionaalsust maaväärtustamisel, vastandudes praktikale, kus riik kasutab riigikaitselisi planeeringuid maa väärtuse kunstlikuks tõstmiseks enne selle enampakkumisel müümist. Eesmärk on vältida eraõiguslike isikute poolt ehitusmahu ostmist, mis on tekkinud riigikaitselise planeeringu alusel.
5 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Andmeid ebapiisavalt.
5 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on riigivaraseaduse ja maakatastriseaduse muutmisel, et tagada riigikaitselise sihtotstarbe automaatne kadumine riigivara võõrandamisel. Eesmärk on kõrvaldada õigusruumi "prohmakas", mis lubab eraisikutel ehitada riigikaitselisi objekte, mida riik enam ei vaja.
5 Analüüsitud kõnesid