Päevakorra profiil: Andres Metsoja

Liikluskindlustuse seaduse muutmise seaduse eelnõu (649 SE) esimene lugemine

2025-09-24

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt suunatud bürokraatia vähendamisele ja Eesti inimeste elu lihtsustamisele, esitades eelnõu (649 SE) pragmaatilise ja kasutajamugavusele keskenduva lahendusena. Seisukoht on poliitika-põhine, toetades Norra mudeli eeskujul haagiste kindlustamise sidumist vedava mootorsõidukiga. Kõneleja rõhutab kaine mõistuse rakendamist õigusruumis.

3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles põhjalikke teadmisi liikluskindlustuse seadusandlusest, eriti haagiste registrimasside (nt 750 kg piir) ja sundkindlustuse rakendamise osas. Ta kasutab tehnilisi termineid ja viitab spetsiifilistele mehhanismidele, nagu liikluskindlustuse fond. Samuti on ta kursis juhilubade kategooriate (B96) ja autorongide täismasside piirangutega, tuues näiteid isiklikust kogemusest (trahv rendihaagise eest).

3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on loogiline, pragmaatiline ja keskendub lahenduste lihtsustamisele, viidates korduvalt "kasutaja mugavusele" ja "kainele mõistusele". Kasutatakse Norra mudeli eeskuju ja esitatakse retoorilisi küsimusi kehtiva seaduse ebajärjekindluse rõhutamiseks. Toon on veenev ja mõõdukas, rõhutades digiühiskonna ja kiirema ühiskonna ehitamise vajadust.

3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster piirdub Isamaa fraktsiooni poolt menetlusse antud eelnõu (649 SE) tutvustamise ja kaitsmisega Riigikogus. Mainitakse eelnõu arutelu komisjonis, mis viitab aktiivsele osalemisele seadusloome protsessi varasemates etappides.

3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud kehtivale õigusruumile, mis tekitab põhjendamatut bürokraatiat ja ebamugavust, eriti seoses sundkindlustuse automaatse rakendamisega harva kasutatavatele haagistele. Samuti kritiseeritakse komisjonis esitatud vastuväiteid, mis ei arvesta praktilise eluloogikaga. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, mitte isiklik.

3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja on avatud kompromissidele ja alternatiivsete lahenduste kaalumisele, pakkudes välja näiteks viieeurose lisatasu mootorsõiduki kindlustusele haagise vedamise võimekuse katmiseks. See näitab valmisolekut leida lahendus, mis rahuldaks nii seadusandluse nõuded kui ka kasutaja mugavuse. Lõpetuseks palutakse fraktsiooni nimel eelnõu toetada.

3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on suunatud Eesti õigusruumi parandamisele ja rahvusvahelise praktika (Norra Kuningriik) eeskujule, et leida parimad lahendused. Konkreetsed regionaalsed või kohalikud teemad puuduvad, keskendutakse riiklikule seadusandlusele.

3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated toetavad dereguleerimist ja bürokraatia vähendamist, et säästa kodanike aega ja raha. Eesmärk on vältida automaatset ja kallist sundkindlustust, mis on ebaefektiivne ja koormav. Toetatakse lahendusi, mis teevad elu lihtsamaks ja soodsamaks.

3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Ebapiisavad andmed.

3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on Liikluskindlustuse seaduse muutmine (eelnõu 649 SE), et kaotada kohustus kindlustada eraldi haagiseid, mis on seotud mootorsõidukiga. Kõneleja on algataja ja toetaja rollis, rõhutades vajadust vähendada koormatavust ja lihtsustada kindlustussüsteemi.

3 Analüüsitud kõnesid