Päevakorra profiil: Andres Metsoja
Ülevaade riigi vara kasutamisest ja säilimisest 2024.–2025. aastal. Transpordi ja liikuvuse valdkonna eesmärgid ja tegelikkus
2025-11-06
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt kriitiline Riigikogu ja valitsusasutuste strateegilise suutmatuse suhtes riigivara heaperemehelikul haldamisel. Esile tuuakse vajadus realismi järele eelarvestamisel, rõhutades olemasoleva vara korrashoidu enne uute ambitsioonikate projektide alustamist. Kõneleja nõuab peremehelikku käitumist ja vastutuse võtmist olemasoleva vara eest.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust riigivara haldamise, transpordi (Rail Baltic, ühistranspordikeskused) ja energiaprojektide (taastuvenergia pargid) valdkonnas. Argumente toetatakse tehniliste detailidega, nagu paralleelsete raudteekoridoride otstarbekus ja riigimaa kasutamise sünergia puudumine kaitsetööstuse ja energiaparkide loomisel. Ekspertiis keskendub säästlikkuse ja otstarbekuse puudumisele tegevuskavades.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõneleja stiil on teravalt kriitiline ja tungiv, kombineerides loogilist nõudlust säästlikkuse ja realismi järele emotsionaalsete apellidega. Kasutatakse kujundlikku keelt ja metafoore (nt "kibe tõde," "õng," "peremees"), rõhutades parlamendi vastutust ja rahva usalduse kadumist. Üldtoon on murelik, kuid lõpetatakse ettevaatliku noodiga, et paremini on võimalik tegutseda.
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmustrite kohta on andmeid vähe, piirdudes osalemisega 2025. aasta novembris toimunud riigivara ja transpordi ülevaate arutelul Riigikogus. Kõneleja esines pikema, detailse analüüsiga, mis viitab põhjalikule ettevalmistusele teema osas.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud Riigikogu ja valitsusasutuste vastu, heites neile ette strateegilist läbikukkumist ja suutmatust tegutseda tervikpildis. Kritiseeritakse poliitikat, mis karistab omavalitsusi ühistranspordi eest tasu võtmise eest, nimetades seda ebaõnnestunud strateegiliseks vaateks. Kriitika on intensiivne ja keskendub protseduurilisele ebaefektiivsusele ning tervikpildi puudumisele.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Not enough data.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on nii riiklikel infrastruktuuriprojektidel (Rail Baltic) kui ka regionaalsetel probleemidel, eriti maapiirkondade transpordi ja teedevõrgu (kruusateed) olukorral. Mainitakse spetsiifilisi piirkondi nagu Rapla, Pärnu maakond ja Tootsi-Sopi park, rõhutades regionaalset ebavõrdsust teenuste kättesaadavuses. Nõutakse korras kruusateede tagamist äärealade elanikele.
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated rõhutavad ranget eelarvedistsipliini, säästlikkust ja realismi, eelistades olemasoleva vara korrashoidu uutele kulukatele arendustele ehk "emotsiooniostudele". Kritiseeritakse investeerimisvõla tekitamist ja nõutakse riigivara kasutamisel suuremat sünergiat ning otstarbekust, näiteks kaitsetööstuse ja taastuvenergia projektide ühendamisel.
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalküsimusi käsitletakse infrastruktuuri ja teenuste kättesaadavuse kontekstis maapiirkondades. Rõhutatakse vajadust tagada äärealade elanikele vähim – korras teedevõrk – selle asemel, et luua ebarealistlikke ootusi ühistranspordi jõudmisest igasse piirkonda. See on seotud usalduse ja lootuse taastamisega riigi vastu.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud riigivara haldamise ja eelarve planeerimise strateegilisele reformile, viidates riigivaraseadusele. Nõutakse, et eelarve planeerimisel tuleks esmajärjekorras tegeleda olemasoleva vara korrashoiuga ning alles seejärel arendamisega, et vältida investeerimisvõla tekkimist.
3 Analüüsitud kõnesid