Päevakorra profiil: Andres Metsoja

Eesti Vabariigi haridusseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (õppimiskohustuse kehtestamine) eelnõu (447 SE) teine lugemine

2024-11-21

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on toetav eelnõu üllale eesmärgile (õppimiskohustuse kehtestamine sotsiaal-majandusliku tulu ja kvalifitseeritud tööjõu loomiseks), kuid tugevalt vastustav selle praegusele teostusele. Kriitika on suunatud peamiselt eelnõu metoodika, eelarvenumbrite puudumise ja rahastamise ebakõladele, mis viitab tugevale poliitika- ja tulemuspõhisele raamistikule. Erakond Isamaa on mures, et ilma lisatuluta omavalitsustele muutub see algatus tühilasuks, õõnestades riigi usaldusväärsust.

4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib detailset asjatundlikkust hariduse ja kohaliku omavalitsuse rahastamise küsimustes, viidates Haridusleppe kontekstile ja omavalitsuste tulubaasi puudujääkidele. Eraldi rõhutatakse Euroopa Kohtu lahendist tulenevat vajadust kompenseerida vedajatele tasuta sõitjate piletitulu, näidates teadmisi ühistranspordiseaduse muudatuste ja finantskohustuste osas. Kasutatakse konkreetseid andmeid (1200–1500 õppurit, 4 miljonit eurot Euroopa fondidest).

4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõne on kriitiline, analüütiline ja murelik, rõhutades "täielikku ebakõla" üllaste eesmärkide ja reaalsuse vahel. Apellatsioonid on valdavalt loogilised ja faktipõhised, nõudes konkreetseid eelarvenumbreid ja läbivaid analüüse. Kasutatakse kujundlikke väljendeid nagu "omavalitsuste eemaletõukamise sündroom" ja "tühilask," et rõhutada ebausaldusväärse poliitika negatiivseid tagajärgi.

4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõne on peetud Riigikogu istungil eelnõu teise lugemise käigus. Kõneleja viitab varasemale tegevusele, sealhulgas ministrilt infotunnis selgituste küsimisele Vana-Vigala kooli problemaatika kohta. (Andmed esinemissageduse või rütmi kohta on piiratud).

4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud valitsuse ja eelnõu väljatöötajate vastu, süüdistades neid puudulikus analüüsis, ebapiisavas rahastamises ja huvigruppide negatiivsete arvamuste ignoreerimises. Kriitika on tugevalt protseduuriline ja poliitikapõhine, hoiatades, et muudatused on tehtud "natuke ülejala" ning see õõnestab riigi usaldusväärsust.

4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja esindab Isamaa erakonna seisukohti, tunnistades, et kriitika on opositsiooni töö, kuid väljendab lootust, et eelnõu on samm õiges suunas. Koostöövalmidus on tingimuslik, nõudes eelnevalt eelnõu sisulist parandamist ja kulude katmist, et seda toetada. Mainitakse haridustöötajate liidu ja kohalike osapoolte arvamusi, näidates valmisolekut kuulata huvigruppe.

4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Tugev fookus on kohalikel omavalitsustel ja nende suutmatusel toime tulla lisakohustustega ilma tulubaasi lisatuluta. Konkreetse näitena tuuakse esile Vana-Vigala Tehnika- ja Teeninduskooli problemaatika, kus haridusliku erivajadusega laste kooli säilimine on kinni väikestes rahasummades.

4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja nõuab ranget fiskaaldistsipliini, rõhutades, et iga muudatus peab olema täpselt läbi analüüsitud ja sellele peab olema antud rahaline kate. Kritiseeritakse projektipõhist rahastamist (Euroopa fondid), mis jätab omavalitsused hiljem hätta. Toetatakse õppimiskohustust kui vahendit sotsiaal-majandusliku tulu tekitamiseks ja kvalifitseeritud tööjõu pakkumiseks ettevõtetele.

4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Kõneleja keskendub haridusele (õppimiskohustus) ja noorte vaimse tervise temaatikale. Eriti rõhutatakse perekonna kui "kõige olulisema lüli" vältimatut rolli laste arengus, hoiatades, et riik ei saa seda asendada ning hilisem vigade parandamine on kohutavalt kallis.

4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on Haridusseaduse ja Ühistranspordiseaduse muutmise eelnõul (447 SE), mis kehtestab õppimiskohustuse. Kõneleja on eelnõu kriitiline vastane, nõudes muudatusi eelkõige rahastamise ja metoodika osas, et vältida riigi ebausaldusväärsust ja haridussüsteemi õõnestamist.

4 Analüüsitud kõnesid