Päevakorra profiil: Andres Metsoja

Vabariigi Valitsuse seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (Maa-ameti ümberkorraldamine Maa- ja Ruumiametiks) eelnõu (457 SE) teine lugemine

2024-11-12

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on mõõdukalt kriitiline Maa- ja Ruumiameti moodustamise suhtes, kaheldes selle võimes luua planeerimisvaldkonnas õigusselgust ja täita maavalitsuste kaotamisega tekkinud tühimikku. Peamine rõhk on süsteemsetel puudujääkidel ja vajadusel lahendada probleeme kohaliku tasandi ja keskvalitsuse huvide ühendamise kaudu. Kõneleja positsioneerib end vigade paranduse nõudjana, rõhutades, et reformi eesmärk peaks olema oluline väärtus ehk õigusselgus.

4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust ruumilise planeerimise, haldusreformi tagajärgede ja regionaalvalitsemise ajaloo osas, viidates maavalitsuste rollile ja nende kaotamisele. Kasutatakse spetsiifilisi näiteid (nt taastuvenergeetika ja soode taastamine, kohalikud eriplaneeringud) ning tehnilisi termineid (õigusselgus, üldplaneeringu menetlused). Asjatundlikkust kinnitab ka varasem maavanema kogemus ja suhtlus arendajatega, kes tegelevad keeruliste piiriüleste planeeringutega.

4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on analüütiline, mõtisklev ja kohati skeptiline, väljendades muret süsteemi keerukuse ja ebamõistlike lahenduste pärast. Kasutatakse loogilisi apelle ja ajaloolist konteksti ("kust me tuleme ja kuhu me läheme"), et rõhutada planeerimisprotsessi sisulisi probleeme. Kõneleja kritiseerib debati pinnapealsust, kasutades metafoore (korstnapitsi kivid), ning esitab küsimusi, et kaasata kuulajaid ja kolleege.

4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne seadusandlikus protsessis, osaledes sisulises debatis eelnõu teisel lugemisel ja esitades kriitilisi küsimusi. Mainitakse hiljutist kohtumist arendajaga ning varasemat töökogemust maavanemana, mis viitab pidevale suhtlusele valdkonna ekspertide ja huvigruppidega.

4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud valitsuse pakutud lahendusele (Maa- ja Ruumiamet) ja varasematele haldusotsustele, mis lõid regionaalsesse valitsemisse tühimiku. Vastuseis on poliitika- ja protseduuripõhine, keskendudes süsteemi suutmatusele tagada õigusselgust arendajatele ja omavalitsustele. Eelkõige kritiseeritakse seda, et uus amet ei suuda asendada kohapealset koordineerimist.

4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja rõhutab vajadust tiheda koostöö järele riigi, kohalike omavalitsuste ja kogukondade vahel, et lahendada keerulisi planeerimisprobleeme. Viidatakse ühisele minevikukogemusele kolleegidega (endised maavanemad) konsensuse loomiseks ja rõhutatakse, et otsuseid tuleb teha võimalikult lähedal ja koos omavalitsustega.

4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Tugev regionaalne fookus, mis keskendub maavalitsuste kaotamise negatiivsetele tagajärgedele ja vajadusele juhtida planeerimisprotsesse kohalikke olusid tundes. Rõhutatakse, et isegi väikeses Eestis on piirkonnad eripalgelised ning kohalike olude tundmine on planeeringuga tegelemisel hädavajalik. Konkreetse näitena tuuakse arendusprojekt, mis piirneb nelja omavalitsusüksusega.

4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated on seotud regulatiivse selguse ja arendustegevuse toetamisega, eriti taastuvenergeetika ja kaitsetööstusparkide kontekstis. Kritiseeritakse planeerimisprotsessi ebamõistlikkust, mis takistab arendajaid ja riiklike prioriteetide elluviimist, nõudes õigusselguse loomist. Samuti tuuakse näide RMK oksjonite ja planeerimisalase ebaselguse vastuolust.

4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Ei ole piisavalt andmeid.

4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on Maa- ja Ruumiameti moodustamise eelnõu kriitilisel analüüsil, kaheldes selle võimes lahendada planeerimisvaldkonna probleeme. Laiem prioriteet on õigusselguse taastamine ja regionaalse valitsemise tühimiku täitmine, et kiirendada riiklikult oluliste arenduste (nt taastuvenergia) menetlusi.

4 Analüüsitud kõnesid