Istungi profiil: Tiit Maran

XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund

2025-09-17

Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht keskendub Suuremõisa ametikooli säilitamise tugevale toetamisele, pidades seda oluliseks nii hariduslikult kui ka kultuuriliselt. Kõneleja kritiseerib teravalt ministeeriumi süsteemi, mis eirab Riigikogu komisjoni üksmeelseid otsuseid, seades kahtluse alla komisjonide rolli ja mõju. Seisukoht on tugevalt väärtuspõhine, rõhutades regionaalsete haridusasutuste suuremat tähtsust võrreldes mehhanitsistliku lähenemisega.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Eksperditeadmised ilmnevad kutsehariduse regionaalsete eripärade ja rahastusmudelite teemal, rõhutades vajadust leida koolile kestlik rahastusmudel. Ta on kursis Riigikogu kultuurikomisjoni töö ja istungite detailidega, viidates 9. juuni istungile ja sellel saavutatud konsensusele. Kõneleja kasutab süsteemikriitilist terminit "mehhanitsistlik karkass" kirjeldamaks ministeeriumi lähenemist.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõneleja stiil on kriitiline ja murelik, väljendades protseduurilist pettumust ja rõhutades, et toimuv on "lubamatu". Kasutatakse retoorilist küsimust peaministrile, et juhtida tähelepanu ministeeriumi ja komisjonide vahelisele võimusuhtele, nimetades komisjone irooniliselt "jututubadeks". Apellatsioon on peamiselt loogiline ja protseduuriline, kuid sisaldab emotsionaalset laengut ebaõigluse rõhutamisel.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne komisjonide töös, osaledes 9. juunil Kultuurikomisjoni istungil, mis käsitles Suuremõisa ametikooli teemat. Lisaks on ta tegelenud kohaliku suhtlusega, suheldes Hiiumaa ettevõtjate ja inimestega ametikooli olulisuse teemal.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud Haridusministeeriumi süsteemi ja ametnike vastu, kes eirasid Kultuurikomisjoni üksmeelset otsustust ja lubadust teema juurde sügisel naasta. Kriitika on protseduuriline, süüdistades ametnikke selles, et nad viisid otsustusprotsessi edasi viisil, mis muutis edasise arutelu mõttetuks.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil näitab valmisolekut tunnustada komisjonisisest konsensust, tuues esile, et Kultuurikomisjoni liikmed olid Suuremõisa ametikooli säilitamise osas ühemõttelised. See viitab soovile toetuda laiapõhjalisele poliitilisele kokkuleppele ministeeriumi tegevuse vastu seismisel.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on tugevalt regionaalne, keskendudes Hiiumaa ja Suuremõisa ametikooli saatusele ning kohalike ettevõtjate vajadustele. Rõhutatakse, et haridusasutustel regioonides on suurem tähtsus kui pelgalt mehhanitsistlikus süsteemis lüli olemine.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated on seotud regionaalse arenguga, rõhutades, et ametikool on Hiiumaa ettevõtjate jaoks väga oluline. See viitab toetusele kohalikku majandust toetavale kutseharidusele ja vajadusele tagada selleks kestlik rahastus.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on kutsehariduse kättesaadavus ja säilitamine regionaalsel tasandil, mida käsitletakse nii haridusliku kui ka kultuurilise väärtusena.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud Riigikogu komisjonide otsuste kaalukuse ja ministeeriumide tegevuse järelevalve tagamisele. Prioriteediks on kestliku rahastusmudeli leidmine Suuremõisa ametikoolile, mis oli Kultuurikomisjoni lubadus.

1 Analüüsitud kõnesid