Istungi profiil: Tiit Maran

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

2025-09-16

Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on suunatud hariduse sisulisele defineerimisele ja selle adekvaatsusele kiiresti muutuvas teadmiste keskkonnas. Samuti rõhutatakse kliima, keskkonna ja looduskaitse teemade püsivat olulisust, märkides muret teise osapoole fookuse nihke pärast. Kõneleja eelistab väärtuspõhist ja kontseptuaalset raamistikku, kutsudes üles laiapõhjalisele debatile.

3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab teadmisi haridusfilosoofia ja teadmiste juhtimise vallas, kasutades termineid nagu "eksponentsiaalne kasv" ja rõhutades õpitu adekvaatsuse probleemi kiiresti muutuvas keskkonnas. Samuti on ta teadlik keskkonna- ja kliimateemade poliitilisest esiletõstmisest, viidates varasematele esinemistele.

3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on viisakas ja analüütiline, alustades kiitusega vastaspoolele ("suurepärase ettekande eest"), mis loob konstruktiivse õhkkonna. Kasutatakse retoorilisi küsimusi ja kontrasti (võrdlus varasema esinemisega) sisulise debati esilekutsumiseks ja vastaspoole fookuse kontrollimiseks. Kõneleja toon on murelik, kuid tasakaalukas, keskendudes loogilistele argumentidele.

3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja jälgib tähelepanelikult teiste poliitiliste osalejate varasemaid esinemisi ja fookusteemasid Riigikogu saalis, viidates konkreetselt varasemale esinemisele kliimateemadel. See viitab süstemaatilisele teiste poliitikute tegevuse analüüsimisele.

3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Otsest vastuseisu ei väljendata, vaid esinejat kritiseeritakse fookuse nihke pärast, tuues esile mure, et keskkonna- ja kliimateemad on jäänud seekord liiga tagaplaanile. Kriitika on suunatud poliitika sisule ja prioriteetidele, mitte isiklik.

3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on avatud ja konstruktiivne, alustades kiitusest vastaspoolele ("hästi mõnusa, tasakaalustatud vastuste rea eest"). Kõneleja kutsub üles kollektiivsele ja laiapõhjalisele debatile ("Kas meil ei oleks vaja debatti?") oluliste sotsiaalsete küsimuste lahendamiseks.

3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Ebapiisavad andmed.

3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Ebapiisavad andmed.

3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamised sotsiaalsed teemad on haridus ja selle sisu defineerimine, rõhutades vajadust kohanduda teadmiste eksponentsiaalse kasvuga ja vältida õpitu ebaadekvaatsust. Samuti tõstatatakse keskkonna, looduskaitse ja kliima teemade püsiv olulisus.

3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Fookus on pigem poliitika aluste defineerimisel ja sisulise debati algatamisel ("hea hariduse" sisu üle), mitte konkreetsete seaduseelnõude või muudatuste esitamisel. Eesmärk on luua konsensuslik arusaam ühiskondlikest prioriteetidest.

3 Analüüsitud kõnesid