Istungi profiil: Tiit Maran
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
2024-06-05
Poliitiline positsioon
Kõige silmatorkavam teema on automaks, mida kõneleja käsitleb eelkõige keskkonnamaksu raamistikus. Ta on vastu maksutõusule kui riigikassa täitmise meetmele, kuid toetab selle vajalikkust, kui see aitab muuta käitumisharjumusi jätkusuutlikuks. Poliitiline positsioon on tugevalt väärtuspõhine, keskendudes keskkonnakriisile ja pikaajalisele jätkusuutlikkusele. Kõneleja rõhutas, et räägib iseenda, mitte fraktsiooni nimel.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib sügavat teadmist ökoloogia ja keskkonnateaduste vallas, kasutades keerulisi mõisteid nagu biosfäär, elurikkus ja fossiilse energia ajalooline akumulatsioon. Ta toetab oma argumente ajalooliste ja teaduslike analoogiatega, selgitades energia tihedust ja "suure kiirenduse" (the Great Acceleration) mõju tsivilisatsioonile. Ta kasutab teaduslikku raamistikku, et kritiseerida lõputu kasvu majandusmudeleid.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on väga formaalne ja akadeemiline, kasutades ulatuslikke loogilisi ja teaduslikke analoogiaid (nt pärmiseened ja kooligloobuse lakikiht). Toon on murelik ja hoiatav keskkonnakriisi osas, kuid esitus on pigem selgitav ja analüütiline kui emotsionaalne. Kõneleja alustab teema selgitamist väga üldiselt tasemelt, liikudes 4 miljardi aasta pikkusest ajaloost konkreetse seaduseelnõuni.
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmed piirduvad ühe esinemisega täiskogu istungil 5. juunil 2024, kus kõneleja pidas pikema sisulise kõne automaksu teemal. Ta rõhutas kohe alguses, et esindab oma isiklikku seisukohta, mitte fraktsiooni.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud valitsuse ja tulevaste valitsuste tegevusetuse vastu regionaal- ja liikuvuspoliitika arendamisel. Vastuseis on poliitikapõhine, rõhutades, et automaks jääb ebaefektiivseks, kui see teenib vaid riigikassa täitmist, mitte keskkonnaeesmärke. Kõneleja kritiseerib ka rohepööret, mis püüdleb piiratud ruumis lõputu kasvu poole, nimetades seda igiliikuri loomise lootuseks.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja rõhutas, et esineb isiklikul seisukohal, mitte fraktsiooni nimel. Koostöö või kompromissivalmiduse kohta teiste poliitiliste jõududega puuduvad andmed.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on suunatud maapiirkondadele, kus sunnitud autokasutus ja ühistranspordi puudumine muudavad automaksu ebaõiglaseks ja ebaefektiivseks. Kõneleja rõhutab, et regionaalpoliitika ja liikuvuspoliitika peavad kiiresti soosima autokasutusest loobumist, vastasel juhul pole automaks keskkonnamaks.
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja on põhimõtteliselt vastu maksutõusudele, öeldes, et ükski makse tõstev seadus ei saa olla hea seadus. Ta kritiseerib teravalt praeguseid majandusmudeleid, mis põhinevad lõputul kiireneval kasul piiratud ruumis, pidades seda jätkusuutmatuks. Ta näeb automaksu eelkõige keskkonnaeesmärkide teenimise vahendina, mitte riigikassa täitmise meetmena.
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalprobleeme otseselt ei käsitleta, kuid rõhutatakse vajadust muuta ühiskonna väljakujunenud käitumisharjumusi jätkusuutlikuks eluviisiks. Kõneleja viitab kultuurikesksele liigile, kes on teoreetiliselt võimeline oma käitumist hea tahte korral muutma.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on automaksul, mille suhtes kõneleja on kriitiline vastane, kui see ei teeni keskkonnaeesmärke. Ta nõuab tungivalt, et valitsus tegeleks aktiivselt regionaal- ja liikuvuspoliitika arendamisega, et pakkuda alternatiive isiklikule autole. Ta näeb automaksu vajaliku "nügimise" vahendina jätkusuutlikkuse suunas.
3 Analüüsitud kõnesid