Istungi profiil: Tiit Maran
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
2024-03-20
Poliitiline positsioon
Kõneleja võtab tugeva poliitilise seisukoha atmosfääriõhu kaitse seaduse muutmise toetuseks, keskendudes müra kui alahinnatud, kuid olulise rahvatervise ohu reguleerimisele. Seisukoht on selgelt poliitikapõhine, rõhutades vajadust õigusselguse järele siht- ja piirväärtuste osas. Oluline on tagada seaduse rakendatavus, kaasates kohalikud omavalitsused.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles sügavat tehnilist asjatundlikkust keskkonnatervise ja akustika valdkonnas, käsitledes müra definitsiooni keerukust ja mõõtmisprobleeme (detsibellid, proxy-mõõtmine). Kasutatakse konkreetseid statistilisi andmeid (WHO, Euroopa Keskkonnaagentuur) müra mõju kohta tervisele ning viidatakse Tartu Ülikooli teadurite ja Oecologicumi keskuse teadustööle.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõnekeel on formaalne, analüütiline ja andmepõhine, keskendudes loogilistele argumentidele ja teaduslikele faktidele müra terviseriskide kohta. Toon on tõsine ja murelik, kuid mitte emotsionaalne, rõhutades probleemi keerukust ja vajadust süsteemsete lahenduste järele.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja viitab aktiivsele osalemisele komisjonide töös, mainides keskkonnakomisjoni ja sotsiaalkomisjoni ühisistungit, kus käsitleti müra teemat. Samuti on ta kursis värskete teaduskohtumistega (Tartu Ülikooli Oecologicumi keskus), mis näitab pidevat seotust ekspertide ja seadusloome protsessiga.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Otsest poliitilist vastuseisu ei väljendata, kuid esitatakse protseduuriline kriitika eelnõu esimese lugemise suunas. Kriitika seisneb selles, et esimesel lugemisel jäeti arvestamata kohalike omavalitsuste sisend, mis on seaduse rakendatavuse seisukohalt hädavajalik.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on avatud ja kaasav, rõhutades edukat koostööd ministeeriumide (Kliimaministeerium, Sotsiaalministeerium, Regionaal- ja Põllumajandusministeerium) ning Riigikogu komisjonide vahel. Eriti oluliseks peetakse omavalitsuste kaasamise vajadust kahe lugemise vahel, et tagada seaduse hea rakendatavus.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on suunatud tiheasustusega aladele Eestis, eelkõige Tallinnale ja Tartule, kus müraprobleem on kõige teravam. Esitatakse konkreetseid statistilisi andmeid elanike kokkupuute kohta autoliikluse müraga nendes linnades (Tallinnas 47%, Tartus 37%).
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Ei piisa andmeid.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on rahvatervis, mida käsitletakse läbi keskkonnamüra kahjuliku mõju prisma. Rõhutatakse müra seost tõsiste terviseprobleemidega, nagu südame isheemiatõbi, insult, unehäired ja diabeet, ning vajadust rohealade järele linnakeskkonnas.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on atmosfääriõhu kaitse seaduse muutmisel, et tagada müra piirväärtuste ja sihtväärtuste õigusselgus. Kõneleja on eelnõu tugev toetaja, rõhutades vajadust arvestada omavalitsuste märkusi, et saavutada hästi rakendatav seadusmuudatus.
1 Analüüsitud kõnesid