Päevakorra profiil: Tiit Maran
Arupärimine ettevõtjate nõukoja loomise ning selle liikmete võimaliku huvide konflikti kohta (nr 788)
2025-09-22
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt kriitiline valitsuse moodustatud ettevõtjate nõukoja suhtes, rõhutades läbipaistvuse puudumist ja võimalikku huvide konflikti. Kõneleja seab esiplaanile vajaduse tervikliku riigijuhtimise järele, mis arvestaks lisaks ettevõtlusele ka avalikke huve, kogukondi ja keskkonda. Seisukoht on tugevalt väärtuspõhine, keskendudes eetilisele ja laiapõhjalisele valitsemisele, vastandudes kitsale kampaaniapõhisele lähenemisele. Samuti kritiseeritakse strateegilise riigijuhtimise (nt metsa arenduskava) hülgamist.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust haldusprotsesside ja riigikorralduse alal, pakkudes bürokraatiale akadeemilist definitsiooni ("administratiivse korrastatuse mudel"). Eriti tugev on fookus huvide konflikti mehhanismide, läbipaistvuse tagamise ja nõukogude volituste piiride küsimustel. Samuti on esitatud teadmisi majanduse ja keskkonna vaheliste piiride arvestamise vajadusest.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on analüütiline ja küsimusi esitav, keskendudes loogilistele ja protseduurilistele apellidele. Toon on kriitiline, eriti valitsuse tegevuse läbipaistmatuse ja strateegilise juhtimise puudumise osas, kasutades tugevaid metafoore (bürokraatia kui vähkhaigus). Kõneleja kasutab eetilist apelli, viidates olukorrale, mis "näib halb" ja võib olla korruptiivne.
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja tegeleb aktiivselt parlamentaarse järelevalvega, esitades arupärimise valitsuse tegevuse kohta seoses ettevõtjate nõukoja moodustamisega. See näitab fookust valitsuse otsuste ja protseduurilise korrektsuse kontrollimisel.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud valitsusele, keda süüdistatakse eelistatud suurettevõtjate ringile otsetee andmises ja potentsiaalselt korruptiivse mulje jätmises. Kriitika on intensiivne ja keskendub protseduurilistele ebaõnnestumistele, huvide konflikti riskile ning avaliku huvi eiramisele. Eraldi kritiseeritakse valitsuserakondade rahalisi toetajaid nõukogu liikmetena.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Andmeid pole piisavalt.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul tasandil (strateegiline juhtimine, bürokraatia vähendamine), kuid rõhutatakse tungivalt vajadust kaasata otsustusprotsessi kohalikke omavalitsusi ja kohalikke kogukondi, keda praegune lähenemine eirab.
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja toetab bürokraatia vähendamist ja aruandluskulude kokkuhoidu, pidades seda majanduskasvu toetavaks. Samas vastustab tugevalt kitsaste suurettevõtjate huvide eelistamist, rõhutades, et majandus peab jääma keskkonna ja sotsiaalsete piiride sisse. Kritiseeritakse puhta sektorihuvi (nt metsanduses toorme tagamine) esilekerkimist avaliku huvi arvelt.
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetest küsimustest rõhutatakse laiapõhjalist ühiskonnakäsitlust, mis hõlmab inimesi, kogukondi ja keskkonda, vastandades seda kitsale ettevõtluskesksele vaatele. Rõhutatakse sotsiaalse piiri arvestamise vajadust riigi juhtimisel.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Fookus on valitsuse tegevuse järelevalvel ja nõukoja loomise protseduurilise läbipaistvuse tagamisel, mitte niivõrd konkreetsete seaduseelnõude algatamisel. Kõneleja viitab vajadusele kehtestada eeskirjad huvide konflikti vältimiseks ja tagamaks, et nõukogu soovitused ei väljuks etteantud volituste piiridest.
3 Analüüsitud kõnesid