Päevakorra profiil: Tiit Maran
Hariduspoliitika
2025-09-17
XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund
Poliitiline positsioon
Kõneleja vastustab tugevalt haridusministeeriumi mehhanitsistlikku lähenemist kutseharidusele, mis ei arvesta regioonide eripäraga. Poliitiline seisukoht on suunatud Suuremõisa ametikooli säilitamisele, rõhutades selle hariduslikku ja kultuurilist olulisust ning nõudes kestlikku rahastusmudelit. Seisukoht on tugevalt tulemuspõhine ja kriitiline ministeeriumi protseduurilise tegevuse suhtes.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust regionaalse kutsehariduse ja haldusprotseduuride vallas, viidates otsesele suhtlusele Hiiumaa ettevõtjatega. Ta tunneb hästi ministeeriumide ja parlamendikomisjonide vahelisi protseduurilisi konflikte ning rõhutab koolide suuremat tähtsust kui pelgalt "mehhanitsistlikus karkassis ühe lüli olemine".
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on kriitiline ja pakiline, väljendades nördimust ministeeriumi tegevuse üle, mis eiras komisjoni seisukohti. Kõneleja kasutab loogilist, protseduurilist raamistikku, esitades peaministrile otsese küsimuse komisjonide otsustuste olulisuse kohta valitsuse vaates. Toon on ametlik, kuid sisaldab isiklikku pettumust ("imelikum minu jaoks").
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja viitab osalemisele Kultuurikomisjoni istungil 9. juunil ja teema juurde naasmisele sügisel (septembris). See näitab sihipärast tegevust konkreetsete hariduspoliitiliste teemade jälgimisel ja avalikul tõstatamisel pärast komisjoni tööd.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastasseis on Haridusministeeriumi süsteemi ja ametnikega, keda kritiseeritakse mehhanitsistliku lähenemise ja protseduurilise eiramise eest. Kriitika on intensiivne, kuna ministeerium läks asjaga edasi vaatamata komisjoni ühemõttelisele vastuseisule, muutes komisjoni töö sisuliselt tühiseks. Kõneleja seab kahtluse alla ministeeriumi allumise parlamendi komisjonide otsustele.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja rõhutab positiivset ja ühemõttelist koostööd Kultuurikomisjoni liikmetega, kes toetasid kooli säilitamist. See näitab avatust koostööle, eriti kui tegemist on regionaalsete haridus- ja kultuuriküsimustega, ning kasutab seda konsensust ministeeriumi tegevuse kritiseerimiseks.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on tugevalt regionaalne, keskendudes Hiiumaa ja Suuremõisa ametikooli säilitamisele. Rõhutatakse kooli olulisust kohalikele ettevõtjatele ja regiooni kultuurilisele elujõulisusele, vastandades regionaalset tähtsust tsentraliseeritud süsteemile.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad toetavad regionaalset kutseharidust kui olulist tegurit kohaliku ettevõtluse jaoks, viidates Hiiumaa ettevõtjate kindlale arusaamisele ametikooli vajalikkusest. Nõutakse kestlikku rahastusmudelit, mis tagaks regionaalse majanduse toetamise.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Põhiline sotsiaalne teema on hariduspoliitika, kus rõhutatakse kutsehariduse regionaalset tähtsust. Kooli säilitamist käsitletakse nii haridusliku kui ka kultuurilise väärtusena, mis on oluline kohaliku kogukonna jaoks.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud Kultuurikomisjoni otsuste kaitsmisele ja ministeeriumi tegevuse järelevalvele. Prioriteet on leida kestlik rahastusmudel regionaalsetele haridusasutustele ja tagada, et komisjonide otsustustel oleks valitsuse tegevuses oluline roll.
1 Analüüsitud kõnesid