Päevakorra profiil: Tiit Maran

Õiguskantsleri ülevaade õigustloovate aktide kooskõlast põhiseadusega ja muude õiguskantslerile seadusega pandud ülesannete täitmisest

2025-09-16

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline rõhuasetus on suunatud hariduse sisu ja definitsiooni üle peetavale sisulisele debatile, rõhutades vajadust kohaneda teadmiste eksponentsiaalse kasvu ja kiire keskkonnamuutusega. Kõneleja väljendab ka mõõdukat muret kliima, keskkonna ja looduskaitse teemade näilise taandumise pärast ametlikus päevakorras võrreldes varasema perioodiga. Tema lähenemine on pigem väärtus- ja poliitikakujunduse suunaline.

3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab teadmisi haridusfilosoofia ja ühiskondliku arengu seostest, kasutades mõisteid nagu "eksponentsiaalne kasv" ja õpitu võimalik "mitteadekvaatsus" tulevikus. Samuti on ta kursis varasemate ametlike ettekannete sisuga, suutes tuvastada teemade (kliima, keskkond) fookuse muutuse ja sellele tähelepanu juhtida.

3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on viisakas ja analüütiline, alustades kiitusega ettekande ja tasakaalustatud vastuste aadressil. Kõneleja esitab oma seisukohad küsimuste vormis, eesmärgiga algatada sisuline debatt ja juhtida tähelepanu teemade prioriteetsuse muutumisele. Toon on pigem loogiline ja kontseptuaalne.

3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osaleb aktiivselt ametlikel aruteludel, mis puudutavad õiguskantsleri ülevaateid. Ta jälgib kõnealuse ametniku esinemiste rütmi ja sisulist järjepidevust, viidates varasematele esinemistele samas saalis.

3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Puudub otsene vastuseis, kuid kõneleja esitab kriitilise küsimuse seoses keskkonna- ja kliimateemade vähese rõhutamisega ettekandes. See kriitika on temaatiline ja protseduuriline, mitte isiklik, ning on suunatud petliku mulje vältimisele.

3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on avatud ja lugupidav, alustades ettekandja kiitmisega ja tunnustades vastuste tasakaalustatust. Kõneleja püüab luua konsensust, viidates presidendi kasutatud mõistetele ("tark rahvas") ja kutsudes üles ühiskondlikule debatile oluliste teemade lahendamiseks.

3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Ei ole piisavalt andmeid.

3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Ei ole piisavalt andmeid.

3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on haridus, kus kõneleja rõhutab vajadust defineerida sisuliselt "hea haridus" ja selle adekvaatsus teadmiste eksponentsiaalse kasvu tingimustes. Lisaks tõstatab ta keskkonna ja looduskaitse teemad kui olulised sotsiaalsed väljakutsed.

3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Fookus on pigem poliitika kontseptuaalsel kujundamisel ja debati algatamisel (hea hariduse sisu) kui konkreetsete seaduseelnõude esitamisel. Ta jälgib seadusloome kontekstis keskkonnateemade prioriteetsust.

3 Analüüsitud kõnesid