Päevakorra profiil: Tiit Maran

Huviharidus

2025-10-22

XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund

Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on suunatud ökoloogilise ja bioloogilise hariduse süsteemsele ebaõnnestumisele, mida toetab mure mitteformaalse loodushariduse süsteemi lagunemise ja tsentraliseerimise pärast. Seisukoht on tugevalt kriitiline praeguse olukorra suhtes, rõhutades vajadust ministeeriumideülese koostöö järele. Probleemi raamistik on poliitika- ja väärtuspõhine, rõhutades riikliku keskkonnateadlikkuse olulisust.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust haridusvaldkonnas, eristades formaalset ja mitteformaalset haridust ning kasutades konkreetset statistikat (56% bioloogiaõpetajate lahkumisest enne 40. eluaastat). Eriti sügav on teadmine loodushariduse süsteemi regionaalsest olukorrast ja selle nõrgenemisest aastakümnete jooksul. Samuti rõhutatakse keskkonna-, looduskaitse- ja metsateemade kasvavat tähtsust.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on formaalne ja murelik, rõhutades probleemi tõsidust ja selle pikaajalist mõju (see peaks teile muret tekitama). Kõneleja kasutab loogilisi argumente ja statistilisi andmeid, et põhjendada oma küsimust, vältides emotsionaalseid üleskutseid. Toon on otsene ja nõuab vastutust, küsides ministritevahelise suhtluse kohta.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmeid pole piisavalt.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud süsteemsetele puudujääkidele ja ministeeriumidevahelise koostöö puudumisele, mis on viinud loodushariduse süsteemi nõrgenemiseni. Vastuseis on protseduuriline ja poliitiline, mitte isiklik, ning keskendub sellele, et üks ministeerium ei suuda lahendada laiaulatuslikku probleemi.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja rõhutab vajadust ministeeriumideülese koostöö järele, kutsudes adressaati üles suhtlema auväärt keskkonna- ja energiaministriga. Koostööstiil on pragmaatiline ja lahendustele orienteeritud, tunnistades, et probleem ületab ühe valdkonna piire. Eesmärk on proovida aru saada ja leida ühine lahendus.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Tugev regionaalne fookus, kritiseerides loodushariduse tsentraliseerimist Tallinnasse ja rõhutades selle kadumist regioonidest. See rõhutab muret regionaalse ebavõrdsuse pärast hariduse kättesaadavuses ja süsteemi rabedaks muutumist väljaspool pealinna.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Andmeid pole piisavalt.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on haridus, eriti loodus- ja keskkonnaharidus, mida käsitletakse kui kriitilist ettevalmistust tulevasteks keskkonna-, looduskaitse- ja metsateemade lahendamiseks. Rõhutatakse vajadust tagada, et inimesed saaksid nendest olulistest teemadest aru.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Fookus on pigem poliitika ja haldussuutlikkuse parandamisel (ministritevaheline suhtlus ja süsteemi korrastamine) kui konkreetsete seaduseelnõude algatamisel. Eesmärk on lahendada süsteemne probleem, mis mõjutab nii formaalset kui ka mitteformaalset haridust.

1 Analüüsitud kõnesid