Päevakorra profiil: Tiit Maran
809 Kliimaseaduse tuleviku kohta
2025-10-13
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt kriitiline valitsuse tegevusetuse ja viivituste suhtes Kliimaseaduse vastuvõtmisel, rõhutades, et kliimamuutuste leevendamine ja elanike ettevalmistamine (kohanemine) peaks olema riiklik prioriteet. Kriitika on suunatud peamiselt valitsuse tegevuse ebaefektiivsusele, lubaduste täitmata jätmisele ja protseduurilisele segadusele. Kõneleja toetab ambitsioonikat ja terviklikku kliimapoliitikat, mis tegeleb nii heitmete vähendamise kui ka kohanemisega.
4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust kliimapoliitika, seadusandluse ja keskkonnateaduste vallas, kasutades tehnilisi termineid (nt LULUCF, albeedo efekt, heitmete vähendamine). Ta analüüsib seaduseelnõu sisu, tuues välja vastuolud alameesmärkide ja üldise heite eesmärgi vahel ning puudujäägid rahvusvaheliste kohustuste täitmisel. Eriti tugev on teadmine metsade rollist süsinikusidujana, kliima stabiliseerijana ja veeringe jaotajana.
4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on asjalik, kriitiline ja tungiv, rõhutades kliimakriisi tõsidust (ületatud 1,5 kraadi piir) ja valitsuse tegevuse vastuolulisust. Kasutatakse detailset ajaloolist ülevaadet seaduseelnõu viivitustest ja protseduurilistest vigadest, toetudes loogilistele argumentidele. Kriitika lõpetatakse humoorika, kuid terava analoogiaga halva projekti juhtimise kuuest faasist (entusiasm, segadus, süüdlaste otsimine, unustamine).
4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja tegevusmuster on seotud arupärimiste esitamisega (esitatud suve hakul) ja valitsuse tegevuse pideva ajastamise ning protseduurilise jälgimisega. Ta viitab konkreetsetele kuupäevadele ja ministrite varasematele avaldustele (nt 22. märts 2025 intervjuu ERR-is), mis näitab pidevat poliitilist survet ja dokumenteerimist.
4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastasseis on suunatud valitsuskoalitsioonile, eriti Reformierakonnale, keda kritiseeritakse Kliimaseaduse lubaduste murdmise ja eelnõu sisuliste vigade eest. Kriitika on suunatud ka ministrile (Sutt) ebaselguse ja protseduuriliste puudujääkide pärast, eriti seoses LULUCF-i seisukohtade kinnitamata jätmisega. Kõneleja hoiatab, et tegelikud süüdlased võivad saada premeeritud, samal ajal kui projekt unustatakse.
4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja rõhutab vajadust kaasata kogukondi ja huvigruppe eelnõu ettevalmistusse, küsides ministrilt konkreetseid plaane kaasamise osas. Kuigi otsest koostööd ei mainita, viitab see eelistusele laiapõhjalisele ja sisulisele kaasamisele, mitte ainult "esinemisele".
4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul kliimapoliitikal ja rahvusvahelistel kohustustel (EL LULUCF-i nõuded). Regionaalselt rõhutatakse Eesti inimeste ja kogukondade kohanemisvajadusi järskude kliimamuutuste korral (tervishoid, põllumajandus, liikuvus). Kriitika puudutab ka konkreetseid Eesti tööstusprojekte, nagu VKG tselluloositehas ja põlevkivikaevanduse erisused.
4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated on kriitilised traditsioonilise tööstuse arendamise suhtes, mis on vastuolus kliimaeesmärkidega. Kõneleja kritiseerib riigimetsa kvootide andmist tööstusele ja majandusliku raiemahu suurendamist, nähes selles tupikut. Ta toetab kliimakindlat majandust, kuid nõuab, et see ei saavutaks kompromissi keskkonnakriisi haldamise arvelt.
4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalküsimused on käsitletud kliimamuutustega kohanemise kontekstis, rõhutades vajadust riiklikul tasemel tegeleda elanike ettevalmistamisega katastroofideks. Eraldi rõhutatakse valdkondi nagu tervishoid, liikuvus ja põllumajandus, mis vajavad pikaajaliste muutustega kohanemist.
4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Kliimaseaduse väljatöötamise ja vastuvõtmise kiirendamisel, nõudes, et see oleks sisuliselt tugevam ja sisaldaks põhjalikke kohanemismeetmeid. Kõneleja on kriitiline varasema "kliimakindla majanduse seaduse" suhtes, kuna see oli liiga väike ja vigane. Samuti nõutakse selgust LULUCF-i nõuete muutmiseks vajalike kinnitatud seisukohtade osas.
4 Analüüsitud kõnesid