Päevakorra profiil: Tiit Maran

Vabariigi Valitsuse seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (505 SE) esimene lugemine

2024-10-14

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht on tugevalt vastanduv valitsuse seaduse muutmise eelnõule (505 SE), mis puudutab ministeeriumide vastutusalade ümberkorraldamist. Kõneleja kritiseerib oluliste regionaalpoliitika instrumentide (ruumiline planeerimine, maakasutus) meelevaldset viimist Regionaal- ja Põllumajandusministeeriumi alt Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi alla. Seisukoht on poliitikapõhine, rõhutades, et selline ümberkorraldus takistab regionaalpoliitika efektiivset elluviimist.

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust valitsusalade ja regionaalpoliitika instrumentide osas, keskendudes ruumilisele planeerimisele, maakasutuspoliitikale ja Maa-ameti ülesannetele. Eriti rõhutatakse, et planeerimine hõlmab lisaks IT-lahendustele ka lokaalseid kultuurilisi ja keskkonnaaspekte. Kasutatakse spetsiifilisi termineid nagu "rohekoridoride planeerimine" ja "ligipääsetavuse edendamine," mis viitab detailsele teadmisele valdkonnast.

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on kriitiline, skeptiline ja nõudlik, väljendades rahulolematust ettekandja vastustega. Kasutatakse otseseid küsimusi ja rõhutatakse, et vastus oli "kõike muud kui ammendav," mis näitab püüdlust saada detailset ja sisulist selgitust. Apellatsioonid on peamiselt loogilised ja funktsionaalsed, seades kahtluse alla pakutud struktuuri töövõime.

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster näitab aktiivset osalemist seadusandlikus protsessis, esitades korduvaid küsimusi Vabariigi Valitsuse seaduse muutmise eelnõu esimesel lugemisel. Kõneleja on järjekindel, esitades täpsustavaid järelküsimusi, kui esialgne vastus ei rahulda.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastasseis on suunatud valitsuse esitatud seaduseelnõule ja selle ettekandjale, kritiseerides poliitiliste instrumentide meelevaldset ümberpaigutamist. Kriitika on poliitikapõhine, rõhutades, et pakutud lahendus ei taga regionaalpoliitika toimimist. Kompromissi võimalust ei mainita, vaid nõutakse ammendavaid selgitusi.

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Not enough data

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Tugev regionaalne fookus, rõhutades regionaalpoliitika arengut ja kohaliku omavalitsuse poliitikat. Eriti rõhutatakse, et regionaalpoliitika toimimiseks on vajalikud planeerimise ja maakasutuse instrumendid, mis peaksid jääma Regionaal- ja Põllumajandusministeeriumi vastutusalasse.

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated on kaudsed, kuid kriitilised, kuna kõneleja vastandub planeerimise taandamisele ainult IT-lahendustele ja majanduse arendamisele. Eelistatakse laiemat lähenemist, mis arvestaks planeerimisel lisaks majanduslikule kasvule ka kultuurilisi ja keskkonnaaspekte.

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetest küsimustest mainitakse ligipääsetavuse edendamist kui üht MKM-i valdkonda. Lisaks rõhutatakse lokaalsete kultuuriliste aspektide olulisust ruumilises planeerimises, viidates vajadusele arvestada sotsiaal-kultuurilist konteksti.

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Vabariigi Valitsuse seaduse muutmise eelnõul (505 SE), mis käsitleb ministeeriumide vastutusalade ümberjaotamist. Kõneleja on eelnõu suhtes kriitiline ja püüab selgitada, kuidas planeerimisfunktsioonide eemaldamine mõjutab regionaalpoliitika elluviimist.

2 Analüüsitud kõnesid