Istungi profiil: Mart Maastik

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

2025-05-15

Poliitiline positsioon
Kõneleja vastandub tugevalt valitsuse plaanile Hiiumaa kutsehariduse ümberkorraldamisel, eriti tasuta aianduseriala kaotamisele, mis viib kooli hääbumiseni. Poliitiline seisukoht on tulemuspõhine, rõhutades negatiivseid tagajärgi nagu töökohtade kadu, õpilaste lahkumine ja Suuremõisa lossi funktsiooni kaotus. Seisukoht on tugevalt opositsiooniline ministri väidetele, et koole ära ei kaotata.

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles detailset teadmist Hiiumaa Ametikooli struktuuri ja õpilaste arvu osas, tuues esile spetsiifilisi andmeid (nt 170 õppurit, 115 aianduse erialal, 40 gümnaasiumi lõpetajat). Ekspertiis keskendub regionaalse kutsehariduse spetsiifilistele tegevusandmetele ja selle otsesele majanduslikule mõjule kohalikule kogukonnale. Kasutatakse tehnilist argumentatsiooni, mis seob hariduspoliitika otseselt kinnisvara (Suuremõisa loss) ja tööhõivega.

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on kiireloomuline, vastanduv ja otsekohene, pöördudes otse ministri poole ja seades kahtluse alla tema arusaama tagajärgedest. Kasutatakse loogilist argumentatsiooni, mis põhineb põhjus-tagajärg ahelatel (eriala kaob -> kool hääbub -> töökohad kaovad). Toon on pigem loogiline kui emotsionaalne, keskendudes konkreetsetele numbritele ja institutsioonide saatusele.

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmeid on vaid kahe lühikese sekkumise kohta täiskogu istungil, kus kõneleja esitab ministrile küsimusi ja väljendab vastuseisu kavandatavale poliitikale. See viitab aktiivsusele täiskogu debattides, eriti regionaalsete teemade puhul.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastane on minister ja valitsus, kelle hariduspoliitikat kritiseeritakse kui ebarealistlikku ja hävitavat. Kriitika on poliitikapõhine, rõhutades, et ministri kavatsused (koolide säilitamine) on vastuolus tegelike tagajärgedega (hääbumine, töökohtade ja õpilaste kadu). Vastuseis on intensiivne, viidates poliitika absurdile (luua uusi ametikohti kümnele inimesele 40 lõpetaja jaoks).

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Andmeid koostöö või kompromissivalmiduse kohta teiste poliitiliste jõududega puudub, kuna kõned keskenduvad ministri otsesele vaidlustamisele. Tegevusmuster viitab pigem opositsioonilisele kontrollifunktsioonile.

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on äärmiselt tugevalt regionaalne, keskendudes spetsiifiliselt Hiiumaa haridusasutustele ja kohalikule majandusele. Eraldi rõhutatakse Hiiumaa Ametikooli, Suuremõisa lossi ja kohalike ettevõtjate (kes saavad kasu õpilaste ööbimisest ja söömisest) käekäiku.

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated rõhutavad olemasolevate töökohtade ja regionaalse majandusringluse säilitamise tähtsust, mida toetavad avalikud haridusasutused. Kõneleja vastandub poliitikale, mis viib töökohtade kadumiseni ja kohalike ettevõtjate toetamise vähenemiseni, rõhutades regionaalse majanduse kaitset.

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on haridus, täpsemalt regionaalse kutse- ja gümnaasiumihariduse säilitamine Hiiumaal. Haridusasutuste kadumist nähakse otsese ohuna sotsiaalsele stabiilsusele, mis viib elanikkonna lahkumise ja tööhõive vähenemiseni. Rõhutatakse hariduse rolli kohaliku elu hoidmisel.

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Fookus on valitsuse kavandatava haridusreformi vastustamisel ja selle negatiivsete tagajärgede esiletoomisel. Kõneleja tegutseb olemasoleva poliitika vastasena, mitte uue seadusandluse algatajana. Konkreetsete seadusandlike prioriteetide kohta andmed puuduvad.

2 Analüüsitud kõnesid