Istungi profiil: Mart Maastik
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
2025-01-27
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt ideoloogiapõhine ja vastandub teravalt praeguse koalitsiooni hariduspoliitikale, eriti seoses soolise identiteedi ja õppekavade sisuga. Kõneleja peab teemat "jaburuseks" ja nõuab kohustuslikke, poliitiliselt konsensuslikke õpikuid, et vältida "libateaduse" propageerimist. Seisukoht on väärtuspõhine, rõhutades vajadust kaitsta lapsi negatiivsete eeskujude eest.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab detailsust soolise identiteedi teemal, loetledes spetsiifilisi termineid (nt Agenderflux, Ambonec, Amicagender, Värvussugu) ja viidates andmetele 72 soo kohta. Ta on kursis hariduspoliitika terminoloogiaga (retsenseerimine, riiklik õppekava, kohustuslikud õpikud) ning teeb viiteid rahvusvahelistele organisatsioonidele (WHO) ja teadusliku konsensuse küsimustele.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on väga võitlev, emotsionaalne ja kiireloomuline, väljendades šokki ja nimetades teemat "jaburuseks" ning "ääretult kurvaks". Kasutatakse tugevaid analoogiaid (Nõukogude maisikasvatus, libaravitsejad, kliimamuutuste skeptikud) ja hoiatatakse sotsiaalsete tagajärgede eest (noorte tüdrukute psühholoogilised probleemid ja operatsioonid). Stiil on formaalne, kuid sisult teravalt kriitiline ministri ja valitseva ideoloogia suhtes.
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osaleb aktiivselt täiskogu istungil ministri vastuste arutelul, esitades korduvaid küsimusi ja pikemaid seisukohavõtte. Ta viitab isiklikule eeltööle teema (noorte tüdrukute identifitseerimisprobleemid) uurimisel ja kasutab Google'i otsingut teaduslike andmete leidmiseks.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastasseis on suunatud otseselt praegusele valitsuskoalitsioonile, keda süüdistatakse ideoloogiapõhiste õppekavade loomises ja "jaburusega" tegelemises. Kriitika on suunatud ka ministri seisukohale õpetaja valikuvabaduse osas ning "libateadlaste" rahastamisele poliitilise tellimuse alusel. Vastuseis on intensiivne ja ideoloogiline.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Ei ole piisavalt andmeid.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Rõhuasetus on rahvusvahelistel näidetel (Ameerika, Lääne-Euroopa, Rootsi) ja ajaloolistel paralleelidel (Nõukogude aeg). Eestisisestest piirkondadest mainitakse Narvat ja venekeelseid koole ajaloo õpetamise vabaduse kontekstis.
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Ei ole piisavalt andmeid.
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetest küsimustest domineerib tugev vastuseis soolise identiteedi mitmekesisuse propageerimisele hariduses, mida peetakse noortele tüdrukutele psühholoogiliselt kahjulikuks ja potentsiaalselt drastiliste operatsioonideni viivaks. Kõneleja rõhutab, et selliste probleemidega peaksid tegelema arstid ja psühholoogid, mitte neid propageerima.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on hariduspoliitika reformimisel, nõudes kohustuslikke õpikuid ja konsensuslikku õppekava, et piirata õpetajate valikuvabadust ja ideoloogiliste teemade sissetoomist kooli. Eesmärk on hoida lapsed eemal "libateadusest".
3 Analüüsitud kõnesid