Istungi profiil: Mart Maastik
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
2024-02-05
Poliitiline positsioon
Poliitik seisab tugevalt vastu valitsuse maksutõusude poliitikale (käibemaks, automaks, kütuseaktsiis), nähes seda majanduskasvu pärssijana ja ettevõtjate koormuse suurendajana. Peamine raamistik on tulemuspõhine, rõhutades riigi rahanduse korrastamise vajadust kulude vähendamise kaudu, mitte maksude tõstmisega. Samuti väljendab ta muret demograafilise kriisi ja rahvuse püsimajäämise pärast, vastandudes välistööjõu kvoodi suurendamisele.
5 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib põhjalikku teadmist turismisektorist, eriti ääremaade väikeettevõtluse kontekstis, tuues esile hooajalisuse ja sisendkulude (praamipiletid, kütus) mõju. Ta kasutab konkreetseid andmeid (Saaremaa ööbijate arv 2022, potentsiaalne saamata jäänud tulu 666 000 eurot) ja majanduslikke mõisteid, nagu varimajandus ja aktsiiside Lätti sõitmine. Lisaks on tal isiklik kogemus Saaremaa turismitalu pidamisest.
5 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Toon on kriitiline, tungiv ja murelik, kasutades tugevaid metafoore, nagu valitsuse fiskaalpoliitika võrdlemine Münchhauseniga, kes tõstab ennast soost välja. Ta kasutab nii loogilisi argumente (maksude mõju varimajandusele) kui ka emotsionaalseid üleskutseid ("ärme tapa ettevõtjaid"). Kõneleja on formaalne, pöördudes lugupidavalt peaministri poole, kuid esitab oma seisukohad teravalt.
5 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne Riigikogu täiskogu istungil, esitades peaministrile mitu küsimust ja kommentaari majandus- ja sotsiaalpoliitika teemadel. Ta kasutab oma kõneaega maksimaalselt, paludes korduvalt lisaaega, mis viitab soovile oma seisukohti põhjalikult selgitada.
5 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastasseis on suunatud Reformierakonna juhitud koalitsioonile ja peaminister Kaja Kallasele, süüdistades neid valedes majandusotsustes, mis viivad majanduse langusesse. Kriitika on poliitikapõhine, keskendudes maksutõusude (käibemaks, automaks) negatiivsele mõjule ja riigi rahanduse ebaefektiivsele juhtimisele. Ta kritiseerib valitsust ka selle eest, et nad ei võta riigikaitsekuludeks laenu, vaid koormavad kodanikke maksude ja mitme töökohaga.
5 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja viitab toetavalt teiste kolleegide (Anastassia Kovalenko-Kõlvart, Mart, Varro Vooglaid) argumentidele turismimaksu ja siseturismi elavdamise teemal, näidates valmisolekut toetada opositsiooni ühiseid seisukohti. Ta kutsub peaministrit külla oma turismitalusse, et rääkida Saaremaa ettevõtjatega, mis viitab soovile dialoogiks, kuigi kriitika on terav.
5 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on tugevalt regionaalne, rõhutades ääremaade ja Saaremaa turismiettevõtjate probleeme. Ta toob esile konkreetsed regionaalsed kulutegurid, nagu praamipiletite hinnatõus ja kaupade kaugelt toomine, mis teevad automaksu ääremaadel eriti raskeks. Ta rõhutab vajadust kaitsta ääremaa omavalitsuste sissetulekuallikaid.
5 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja on tugevalt ettevõtlust toetav, vastandudes maksude tõstmisele kui tulude suurendamise meetodile, väites, et see pärsib majandust ja soodustab varimajandust. Ta pooldab riigi kulude kokkutõmbamist ja soovitab riigikaitseks võtta sihtotstarbelist laenu, viidates, et targad riigid teevad seda inflatsiooni tingimustes. Ta rõhutab, et majandama peab targalt, mitte auke lappides.
5 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Kõneleja tõstatab demograafilise kriisi teema ja väljendab muret rahvuse püsimajäämise pärast 50 aasta perspektiivis. Ta on tugevalt vastu välistööjõu kvoodi mitmekordistamisele, kartes, et see ohustab eesti keelt ja kultuuri, arvestades juba sisse tulnud võõramaalaste suurt hulka.
5 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Kõneleja on peamiselt vastustaja rollis, keskendudes valitsuse kavandatavatele maksuseadustele (käibemaksu tõus majutusele, automaks) ja välistööjõu kvoodi suurendamise plaanidele. Ta rõhutab, et sellised seadused on tehtud ilma piisava analüüsita, tuues näiteks alkoholiaktsiisi tõstmise negatiivse mõju.
5 Analüüsitud kõnesid