Päevakorra profiil: Mart Maastik
Arupärimine hariduslike erivajadustega laste koolide liitmise kohta (nr 684)
2025-02-17
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht on tugevalt vastanduv hariduslike erivajadustega laste koolide liitmise plaanile. Kõneleja seab kahtluse alla poliitika loogika, nõudes selgitust, mis kasu liitmisest tekib, kui rahalist kokkuhoidu ei saavutata. Seisukoht on suunatud poliitika teostuse ja tulemuslikkuse (performance-driven) kritiseerimisele.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab teadlikkust haridusvaldkonna haldusküsimustest, keskendudes spetsiifiliselt seitsme kooli liitmisele neljas maakonnas. Ekspertsus väljendub administratiivse teostatavuse ja majandusliku põhjenduse (kasu vs kokkuhoid) kahtluse alla seadmises.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on otsene ja vaidlustav, kasutades vastase argumendi õõnestamiseks retoorilisi küsimusi ja utreerimist ("ühendame siis kõik Eesti koolid kokku!"). Toon on kriitiline ja loogiline, keskendudes poliitika ebamõistlikkuse ja praktiliste puuduste esiletoomisele.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmeid pole piisavalt.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastane on minister, kelle esitatud liitmisplaani loogikat ja põhjendusi kõneleja kritiseerib. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, keskendudes administratiivse teostuse ebamõistlikkusele (juhi liikumine nelja maakonna vahel).
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Andmeid pole piisavalt.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on esile toodud seoses liidetavate koolide asukohaga, mis paiknevad neljas eri maakonnas. Kõneleja rõhutab regionaalset haaret, et illustreerida administratiivse juhtimise keerukust ja ebamõistlikkust.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad keskenduvad fiskaalsele distsipliinile ja poliitika õigustamisele, seades kahtluse alla väite, et liitmisest tekib kasu, kui puudub rahaline kokkuhoid. Kõneleja nõuab selget majanduslikku põhjendust haldusreformidele.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetest küsimustest käsitletakse haridusvaldkonda, täpsemalt hariduslike erivajadustega laste koolide haldusstruktuuri. Kõneleja seisab vastu muudatustele, mis võivad halvendada regionaalset juhtimist HEV-hariduses.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud konkreetse haldusotsuse (koolide liitmine) vaidlustamisele arupärimise kaudu. Kõneleja tegutseb vastasena, nõudes ministrilt selgitusi ja põhjendusi kavandatava tegevuse eesmärkide kohta.
1 Analüüsitud kõnesid