Päevakorra profiil: Mart Maastik

Liiklusseaduse ning politsei ja piirivalve seaduse muutmise seaduse eelnõu (429 SE) kolmas lugemine

2024-06-12

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on pragmaatiline ja realistlik, toetades seaduseelnõu osaliselt, kuid vastandudes tugevalt ühele konkreetsele muudatusele (peatumiskeelu tühistamine kõnniteel laadimiseks). Vastuseis on põhimõtteline ja keskendub seaduse täidetavusele ja elulisele praktikale, mitte lubades seetõttu Isamaa Erakonnal kogu eelnõu toetada. Kõneleja kritiseerib valitsuse eelnõusid kui tihti sisaldavaid "tilka tõrva meepotis."

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust liiklusseaduse detailides (viidates § 20 lõike [6] tühistamisele) ja selle mõjus logistikale ning kaubandusele. Ekspertiis tugineb puudutatud organisatsioonide (Eesti Logistika ja Ekspedeerimise Assotsiatsioon, Kaubandus-Tööstuskoda) seisukohtadele ning illustreerib probleeme konkreetsete eluliste näidetega (klaveri kolimine, kullerteenused).

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on kriitiline ja pettunud, eriti seoses komisjonitöö protseduuriga. Kasutatakse loogilisi argumente, mis rõhutavad seaduse ebapraktilisust ja täitmise võimatust, kuid sisaldavad ka teravaid emotsionaalseid hinnanguid, nimetades muudatust "äärmiselt rumalaks" ja selle läbisurumist "jõuga."

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivselt seotud Majanduskomisjoni tööga, osaledes nii regulaarsetel aruteludel kui ka erakorralistel istungitel, ning on kursis komisjoni hääletustulemuste detailidega. Tegevusmustrid hõlmavad tihedat suhtlust puudutatud organisatsioonide esindajatega seaduseelnõude arutelu faasis.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastuseis on suunatud valitsuse esitatud eelnõu puudustele ja Reformierakonna liikmele, keda kritiseeritakse komisjoni tööprotseduuri jõulise manipuleerimise eest erakorralise istungi kokkukutsumisega. Kriitika on terav ja protseduuriline, süüdistades vastaseid realismi eiramises ning üritamises seadust teha "nagu unelmates."

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Algselt oli kõneleja avatud koostööle, märkides, et peaaegu kõik komisjoni liikmed said probleemist aru ja olid valmis punkti täiendama. Lõplik koostööstiil muutus vastumeelseks, kuna vastaspool surus muudatuse jõuga läbi, eirates varasemaid arutelusid ja komisjoni liikmete ajaplaneeringut.

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul seadusandlusel, mis reguleerib liiklust ja logistikat linnades ning omavalitsustes, puudutades spetsiifiliselt parkimistaskute ehitamise vajadust. Konkreetset piirkondlikku fookust ei ole esile toodud.

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated rõhutavad logistika ja kaubanduse (kullerteenused, poed) praktiliste vajaduste arvestamist seadusandluses. Vastustatakse regulatsioone, mis teevad peale- ja mahalaadimise võimatuks, tuues esile, et sellised piirangud takistavad ettevõtlust ja sunnivad seadust rikkuma.

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsete küsimuste osas käsitletakse liiklusohutuse (jalakäijad, jalgratturid) ja elanike praktiliste vajaduste tasakaalu. Kõneleja leiab, et pakutud ohutusmeede on ebareaalne, kuna see ei arvesta realismi ja kutsub hoopis esile seaduserikkumisi, näiteks ohtliku klaveri vedamise üle autotee.

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Liiklusseaduse ning politsei ja piirivalve seaduse muudatustel (429 SE). Kõneleja on konkreetse sätte (peatumiskeeld kõnniteel) vastane ja rõhutab vajadust vastu võtta seadusi, mida on võimalik reaalselt täita, olles seega pigem vastustaja kui algataja rollis.

2 Analüüsitud kõnesid