Päevakorra profiil: Lauri Läänemets

Arupärimine õpetajate töötasude erinevuste kohta (nr 790)

2025-09-15

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Silmapaistvaim teema on hariduslik ebavõrdsus ja koolide taseme tõstmine. Poliitiline seisukoht on mõõdukalt toetav riiklikule sekkumisele, soosides koolipõhist lähenemist, mis kasutaks suuremat rahastust ja paremat palka õpetajate suunamiseks nõrgematesse koolidesse. Fookus on selgelt poliitika- ja tulemuspõhine, otsides süsteemseid lahendusi hariduse kvaliteedi parandamiseks.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib asjatundlikkust hariduspoliitika valdkonnas, eristades õpetajapõhist ja koolipõhist lähenemist kvaliteedi tõstmisele. Ta kasutab analüütilist keelt, seostades otseselt õpetajate liikumise soodustamise riikliku rahastusega haridusliku ebavõrdsuse lahendamisega.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõneleja retooriline stiil on formaalne ja analüütiline, esitades küsimuse ministrile poliitika muutmise otstarbekuse kohta. Apellatsioon on loogiline, keskendudes struktuursete lahenduste (rahastuse suunamine) kaalumisele, ilma emotsionaalsete või isiklike argumentideta. Toon on kaalutlev ja lahendustele orienteeritud.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmeid tegevusmustrite kohta on ebapiisavalt, teada on vaid üks esinemine arupärimise raames, mis puudutab õpetajate töötasusid ja hariduslikku ebavõrdsust.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Ei ole piisavalt andmeid. Kõne ei sisalda kriitikat ega vastandumist, vaid esitab ministrile küsimuse ja poliitilise ettepaneku.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Ei ole piisavalt andmeid. Kõne on suunatud ministrile ja valitsusele, otsides valitsusepoolset tegevust, kuid ei viita koostööle teiste poliitiliste jõududega.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklik, rõhutades vajadust lahendada hariduslik ebavõrdsus, mis avaldub erinevates Eesti kohtades. Eesmärk on tõsta nende koolide taset, mis jäävad riigi keskmisest maha.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetab riikliku rahastuse ja palgavahendite sihipärast kasutamist sotsiaalsete eesmärkide saavutamiseks (haridustaseme tõstmine). Nägemus eeldab riigi aktiivset rolli ressursside ümberjaotamisel, et suunata suuremat rahastust ja paremat palka nõrgematesse piirkondadesse.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on hariduslik ebavõrdsus. Kõneleja rõhutab vajadust lahendada see probleem struktuursete meetmetega, tagades parema õpetajate kättesaadavuse ja kõrgema taseme nõrgemates koolides.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on haridusreformil, eriti õpetajate töötasude ja koolide rahastamise mehhanismidel. Kõneleja on algataja rollis, esitades arupärimise kaudu poliitilise ettepaneku, mis on tihedalt seotud järgmise päevakorrapunktiga (hariduslik ebavõrdsus).

1 Analüüsitud kõnesid