Päevakorra profiil: Irja Lutsar
22 Riigikogu liikme esitatud kirjalik nõue umbusalduse avaldamiseks haridus- ja teadusminister Kristina Kallasele
2024-05-06
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Kõige silmapaistvam teema on venekeelsete perede integratsioon eesti keele kaudu, kasutades selleks haridussüsteemi. Poliitiline seisukoht on toetav, rõhutades keeleoskuse paranemise positiivset mõju ühiskonnale ja avalikele teenustele. Fookus on tulemuspõhine, hinnates hariduspoliitika laiemat sotsiaalset mõju.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Ekspertiis keskendub keelepoliitika sotsiaalsele dünaamikale ja selle mõjule peresisesele keeleoskusele (lapsed mõjutavad vanemaid ja vanavanemaid). Kuigi andmeid või tehnilisi termineid ei kasutata, on kõneleja huvitatud haridusreformi praktilisest tulemusest tervishoiusektoris (tõlkide vajaduse vähenemine).
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõnemaneer on äärmiselt leplik, viisakas ja lugupidav, alustades ministri kiitmisega "väga rahulike, selgete ja argumenteeritud vastuste eest". Stiil on formaalne ja keskendub loogilisele küsimusele soovitud tulevikuintegratsiooni kohta.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmeid pole piisavalt.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastanduvat seisukohta ei väljendata, kuigi pöördutakse ministri poole umbusaldusavalduse arutelu ajal. Kõneleja kiidab ministrit ja esitab konstruktiivse küsimuse, vältides igasugust kriitikat.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on konstruktiivne ja lugupidav, isegi poliitiliselt pingelises olukorras. Väljendatakse valmisolekut dialoogiks ministriga, keda kõneleja kiidab tema vastuste eest.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul tasandil, käsitledes integratsiooni ja eesti keele oskuse paranemist kogu Eesti Vabariigis. Eraldi piirkondi või kohalikke projekte ei mainita, rõhk on avalike teenuste (haiglad) kättesaadavusel.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Andmeid pole piisavalt.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on keeleline integratsioon ja venekeelsetest kodudest pärit inimeste toimetulek Eesti ühiskonnas. Haridust nähakse peamise vahendina, mis parandab keeleoskust ja vähendab vajadust tõlkide järele haiglates, tagades inimeste heaolu.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus puudub otseselt; teema on olemasoleva hariduspoliitika rakendamise ja selle sotsiaalse mõju hindamine. Kõneleja tegutseb poliitika toetaja ja tulemuste küsijana.
1 Analüüsitud kõnesid