Istungi profiil: Tõnis Lukas

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

2025-05-15

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon keskendub tugevalt eesti keele ja kultuuriruumi kaitsmisele, pidades seda kõigi otsuste peamiseks eesmärgiks. Kõneleja toetab eestikeelsele õppele üleminekut, kuid kritiseerib teravalt valitsuse tegevust, pidades seda ebaambitsioonikaks, bürokraatlikuks asendustegevuseks ja ebapiisavalt rahastatuks. Seisukohad on tugevalt väärtuspõhised, rõhutades ühiskonna ühtesulatamise vajadust ja keelemullide ohtlikkust.

3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib detailset asjatundlikkust haridussüsteemi rakendusküsimustes, tuues välja puudujäägid metoodilistes materjalides lasteaedades ja 4.–5. klassis ning vajaduse eraldi õpperühmade järele erineva keeletaustaga õpilastele. Samuti on tal teadmisi keeleseaduse muudatuste protsessist, immigratsiooni mõjust keelekeskkonnale ning regionaalsete koolivõrkude (Ida-Virumaa, Hiiumaa kutseharidus) standardite ümberhindamise vajadusest.

3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõne toon on kriitiline, asjalik ja kohati urgentne, eriti valitsuse tegevusetuse ja lubaduste täitmata jätmise osas. Kasutatakse formaalset keelt, kombineerides tugevaid väärtuspõhiseid apelle (kultuuriruumi hoidmine, ühiskondlik hüve) konkreetsete poliitiliste ja protseduuriliste süüdistustega (nt "sahmerdamine," "asendustegevus").

3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmeid ebapiisavalt

3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud peamiselt ministri ja valitsuse (Valitsus) vastu, süüdistades neid ambitsiooni kärpimises, keeleseaduse muudatuste viivitamises ja õpetajatele antud palgatõusu lubaduste mittetäitmises. Eraldi kritiseeritakse endist rahandusministrit Mart Võrklaeva tegevuskavas ette nähtud tegevuste ebapiisava rahastamise eest. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, mitte isiklik.

3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Andmeid ebapiisavalt

3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Kõneleja pöörab tähelepanu regionaalsetele haridusprobleemidele, rõhutades Ida-Virumaa erisusi seoses rahvastiku kokkutõmbumisega ja vajadusega tagada eestikeelsed koolid. Samuti tõstatatakse Hiiumaa kutsehariduse küsimus, kritiseerides ametikooli erialade sulgemist ja seaduse rikkumise ohtu maakonnas.

3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja keskendub avaliku sektori rahastamisele, kritiseerides valitsuse väidet, et eestikeelsele õppele ülemineku tegevusteks (nt väiksemate õpperühmade loomiseks) pole raha, väites, et vahendeid on piisavalt. Toetab õpetajate palgatõusu, nähes seda nende tegevuse väärtustamise märgina.

3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Kõige olulisem sotsiaalne teema on eesti keele positsioon ja kultuuriruumi säilitamine, mida ohustavad ingliskeelsed ja venekeelsed "mullid" ning suur immigratsioon. Eestikeelsele õppele üleminekut käsitletakse kui ühiskondlikku hüve, mis on vajalik ühiskonna ühtesulatamiseks ja keeleruumi hoidmiseks.

3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik prioriteet on keeleseaduse muudatuste kiire Riigikokku toomine, et kaitsta eesti keelt avalikus ruumis. Kõneleja kritiseerib ka koolipäeva alguse aja määruse muudatust kui tarbetut bürokraatiat ning nõuab seaduse järgimist regionaalse kutsehariduse (Hiiumaa ametikool) tagamisel.

3 Analüüsitud kõnesid