Istungi profiil: Tõnis Lukas

XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund

2024-12-18

Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on kultuuri prioriteetsuse tagamisel riiklikus arengukavas, kritiseerides Majandusministeeriumi koostatud turismi arengukava 2035 kultuuriosata esitlemise pärast. Esineja seisukoht on tugevalt kultuuri majanduslikku ja ühiskondlikku tähtsust rõhutav, leides, et valitsus tervikuna ei pea kultuuri piisavalt tähtsaks. Seisukoht on nii poliitika- kui ka väärtuspõhine, rõhutades vajadust pöörata ümber kultuuri teisejärgulisus.

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Esineja näitab asjatundlikkust kultuuri ja turismi seoste, kultuurirahastuse klassifikaatorite (vaba aja kategooria) ja eelarveprotsesside osas. Ta toob esile konkreetseid näiteid kultuuri panusest siseturismi (suveteatrid, festivalid, muinsuskaitseobjektid) ning teab regionaalsete kultuuritegijate aktiivsust. Samuti viitab ta teadlikkusele varasematest rahastusjuhtumitest, näiteks Kultuuriministeeriumi edukast koroonarahastuse taotlemisest.

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on kriitiline ja analüütiline, keskendudes poliitika ja protseduuride puudustele (arengukava koostamine ilma kultuurita). Kasutatakse nii loogilisi argumente (kultuuri asendamatu roll turismis) kui ka viisakaid pöördumisi ja õnnitlusi (jõulueelne aeg, head aastad), luues kontrasti meeldiva tooni ja terava sisulise kriitika vahel. Esineja kasutab retoorikat info saamiseks, kui vastustest infot ei tule.

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Esineja osaleb aktiivselt Riigikogu infotunnis, kasutades seda formaati valitsuse tegevuse kriitiliseks hindamiseks ja ministeeriumidevahelise koordinatsiooni puuduste esiletoomiseks. Märgitakse ära haruldane juhus, kus kultuuriminister vastab esimesena ja küsija saab esimesena küsida.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud Majandusministeeriumile turismi arengukava koostamise eest, mis eirab kultuuri, ning laiemalt valitsusele kultuuri teisejärgulisuse eest. Kriitika on protseduuriline ja poliitiline, rõhutades, et kultuuriministeeriumi ettepanekuid küsitakse liiga hilja. Esineja leiab, et kultuuri mitteväärtustamine teiste ministeeriumide poolt on "vapustav".

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Ei ole piisavalt andmeid.

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Rõhutatakse regionaalse kultuuri tähtsust turismis ja majanduses, tuues esile Seto kuningriigi delegatsiooni, hiidlaste tegevuse ja Narva Vaba Lava Vabaduse teatrifestivali. See näitab fookust kultuuripiirkondade aktiivsuse toetamisele ja nende panusele riiklikku turismi.

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kultuuri nähakse olulise majandusmootorina, mis käivitab turismisektori ja toob Eestisse raha, toetades hotelle, restorane ja transpordiettevõtteid. Toetatakse tugevalt kultuuri rahastamist, põhjendades seda majandusliku vajadusega, mitte ainult vaba aja veetmisega. Kritiseeritakse eelarveklassifikaatorit, mis paigutab kultuuri vaba aja kategooriasse, mis on majanduslikult ebaõiglane.

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalne fookus on kultuuri väärtustamisel ja selle klassifitseerimisel riiklikes süsteemides, rõhutades kultuuribaasi olulisust riigi ülalpidamisel. Tõstatatakse küsimus kultuuri positsioonist ühiskonnas, eristades seda pelgast meelelahutusest.

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on Turismi arengukava 2035 mõjutamisel, et tagada kultuurile selles strateegilises dokumendis vääriline koht. Samuti tõstatatakse konkreetne küsimus Narva Vabaduse teatrifestivali rahastuse vähendamise kohta.

2 Analüüsitud kõnesid