Istungi profiil: Tõnis Lukas

XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund

2024-11-06

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt regionaalpoliitika ja haridusvõrgu säilitamise poole kaldu, eriti kahaneva rahvastiku tingimustes. Kõneleja kritiseerib valitsuse otsust vähendada väikekoolide toetust ja muuta selle eesmärki, nähes selles ohtu regionaalsele elujõulisusele. Seisukoht on suunatud poliitika ja väärtuste kaitsele, rõhutades, et inimesed peaksid saama elada kõikjal Eestis.

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust haridusvõrgu korraldamise, kutsehariduse spetsiifika ja regionaalpoliitika valdkonnas. Kasutatakse analüütilisi termineid nagu "kriitiline mass" ja viidatakse konkreetsetele analüüsidele ning valitsuse heakskiidetud leppele haridustöötajatega. Eraldi rõhutatakse Hiiumaa Ametikooli olukorda ja väikekoolide toetuse detailseid tingimusi.

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on analüütiline, murelik ja küsitlev, rõhutades poliitiliste otsuste regionaalseid tagajärgi. Kõneleja kasutab loogilisi argumente, et näidata poliitika (nt 60% palgafondi nõue) soovimatuid kõrvalmõjusid. Tone on formaalne ja keskendub poliitika eesmärkide ja tegelike tulemuste vastandamisele, nimetades koondamise eesmärki haridusökonoomika seisukohalt vananenuks.

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmeid napib.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud valitsuse ja Haridus- ja Teadusministeeriumi poliitika vastu, eriti seoses väikekoolide toetuse vähendamise ja eesmärgi muutmisega. Kõneleja kritiseerib ka haridustöötajate liidu ja valitsuse vahelise leppe punkti, mis võib anda omavalitsustele ettekäände koole sulgeda. Vastuseis on poliitika- ja protseduuripõhine, hoiatades illusioonide loomise eest haridusvõrgu säilitamisel.

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja tunnustab varasemat valitsuse meedet ("suurepärane") väikekoolide toetamiseks, kuid praeguses olukorras keskendub ta poliitiliste otsuste vaidlustamisele. Ta analüüsib haridustöötajate liidu ja valitsuse vahel sõlmitud lepet, tuues esile selle potentsiaalselt negatiivsed tagajärjed kohalikele omavalitsustele. Otsese koostöö kohta teiste erakondadega andmed puuduvad.

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on väga tugev, rõhutades vajadust säilitada elanikkond ja teenused kogu Eestis, eriti kahaneva rahvaarvu tingimustes. Konkreetselt mainitakse Hiiumaad (Hiiumaa Ametikool) ja väikekoolide säilimist piirkondades, pidades kutsehariduse hoidmist Hiiumaal "kroonijuveeliks".

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad puudutavad hariduskulude jaotust ja regionaalset majandust. Kõneleja on mures, et riiklikud palgafondi proportsioonide nõuded (vähemalt 60% jooksvatest kuludest) võivad sundida omavalitsusi kulusid optimeerima koolide sulgemise kaudu. Ta viitab haridusökonoomika seisukohtadele, kuid leiab, et regionaalpoliitika peab olema neist olulisem.

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on hariduse kättesaadavus ja regionaalne võrdsus. Kõneleja rõhutab väikekoolide säilitamise väärtust, et tagada elanikkonna püsimine ja sotsiaalne side kõikjal Eestis. Ta vastandub kolmanda põhikooliastme koondamisele piirkonnakeskustesse, pidades seda regionaalpoliitiliselt kahjulikuks.

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud olemasolevate toetusmeetmete (väikekoolide toetus) eelarve ja eesmärkide kontrollimisele järgmise aasta eelarve kontekstis. Samuti analüüsitakse valitsuse ja haridustöötajate vahelise heakskiidetud leppe sätteid ja nende potentsiaalset mõju kohalikele omavalitsustele koolivõrgu sulgemisel.

2 Analüüsitud kõnesid