Istungi profiil: Tõnis Lukas
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
2025-06-18
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon keskendub tugevalt haridusreformile, nõudes õpetajate palga alammäära ja karjääriastmete koefitsientide fikseerimist valitsuse määruse tasemel, et tagada kogu valitsuse vastutus ja rahalised garantiid. Rõhutatakse vajadust taastada traditsioon tõsta palka kõigile õpetajatele, mitte ainult karjääriastmetel tõusnutele, kritiseerides samas valitsuse varasemat vastutusest kõrvale hoidmist. Seisukoht on tugevalt poliitika- ja protseduuripõhine, rõhutades õigusliku aluse kindlustamist.
5 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles põhjalikke teadmisi haridusseadusandlusest, eriti õpetajate karjäärimudeli, kvalifikatsioonide ja palgakoefitsientide (nt 1.1, 1.3, 0.9) osas. Ta käsitleb detailseid juriidilisi aspekte, nagu diferentseerimisfondi õiguslik alus ja määruse tasandi olulisus (ministri vs valitsuse määrus). Eraldi tuuakse esile kutsehariduse õpetajate olukord ja noorte õpetajate süsteemis püsimise probleemistik.
5 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on analüütiline, kriitiline ja murelik, hoiatades, et praegused sammud jäävad "petlikuks rõõmuks", kui üldist palgatõusu ei toimu. Kõneleja kasutab struktureeritud lähenemist, jagades teemad selgeteks probleemideks (nt diferentseerimisfondi alus, omavalitsuste motivatsioon) ja esitab korduvaid küsimusi ministrile, keskendudes formaaljuriidilistele puudujääkidele.
5 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osales aktiivselt täiskogu istungil, esitades korduvaid küsimusi ministrile seaduseelnõu detailide kohta ja pidades seejärel põhjaliku ettekande, mis käsitles mitut seadusega seotud teemat.
5 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud valitsuse ja peaministri suunas, süüdistades neid vastutuse vältimises õpetajate palgatõusu osas ja formaaljuriidiliste otsuste puudumises kokkulepete taga. Kriitikat jagub ka diferentseerimisfondi jaotamise mehhanismile, mis loob omavalitsustele motivatsiooni jätta kvalifitseeritud õpetajad madalamale palgaastmele.
5 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on ettevaatlikult kriitiline, viidates varasematele haridusleppele, kuid märkides nende puudujääke (kutsehariduse õpetajate eiramine). Pakutakse välja oma erakonna (Isamaa) lahendus noorte õpetajate palgagarantiide osas, mis näitab valmisolekut alternatiivide pakkumiseks.
5 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on puhtalt riiklik, keskendudes üleriigilisele hariduspoliitikale, õpetajate karjäärimudelile ja riigieelarveliste toetuste jaotamisele omavalitsustele. Eraldi analüüsitakse omavalitsuste erinevaid võimalusi diferentseerimisfondi kasutamisel.
5 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated toetavad hariduskulutuste suurendamist ja õpetajate palgafondi kindlat eraldamist riigieelarves, et tagada palgatõus kõigile. Rõhutatakse tööjõu (õpetajate) väärtustamist ja vajadust anda neile palgagarantiid, et vältida süsteemist lahkumist.
5 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Põhiline sotsiaalne teema on haridussüsteemi jätkusuutlikkus ja õpetajate heaolu, keskendudes kvalifikatsioonile ja töö hindamisele. Eraldi rõhutatakse noorte õpetajate koolis püsimise probleemi ja kutsehariduses töötavate õpetajate võrdväärset kohtlemist.
5 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on õpetajate kvalifikatsiooni, karjäärimudeli ja koolijuhtide atesteerimise seaduseelnõul. Kõneleja tegutseb kriitilise oponendina, püüdes tagada, et palgakoefitsiendid kinnitataks kõrgemal (valitsuse) tasemel ja et seadusest eemaldataks ebaoluline arengukavaline daatum (analüüs 2032. aastal).
5 Analüüsitud kõnesid