Päevakorra profiil: Tõnis Lukas
Eelarve
2025-10-08
XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on keskendunud haridusküsimustele, eriti õpetajate palgatõusu ja uue karjäärimudeli rahastamise tagamisele alates 2026. aastast. Kõneleja nõuab valitsuselt vastutust eelnevate lubaduste täitmise eest ning on mures, et riigi eelarvestrateegias (RES) puudub pikaajaline palgatõusu kokkulepe. Positsioon on poliitika- ja tulemuspõhine, rõhutades konkreetsete kokkulepete fikseerimise vajadust.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles asjatundlikkust haridusrahastuse ja eelarvestrateegia detailides, viidates diferentseerimisfondile, õpetajate karjäärimudelile ja RES-i puudujääkidele. Ta on kursis valitsuse ja linnade/valdade liidu vaheliste läbirääkimiste protokollidega, kontrollides faktilist olukorda ja küsides konkreetseid andmeid.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on formaalne, lugupidav ("austatud juhataja! Lugupeetud peaminister!") ja küsimustele keskenduv. Toon on murelik, kuna varasemad plaanid pole täielikult eelarves kajastust leidnud. Apellatsioon on loogiline ja protseduuriline, keskendudes poliitiliste kokkulepete ja läbirääkimiste tulemuste puudujääkidele.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja näitab üles järjepidevust, viidates eelmise aasta eelarvedebattidele ja tehes iseseisvat eeltööd, kontrollides valitsuse ja omavalitsuste liidu vahel sõlmitud protokolli. See viitab süsteemsele teemade jälgimisele ja eelmiste lubaduste meeldetuletamisele.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud valitsusele, eriti peaministrile ja haridusministrile, seoses läbirääkimiste tulemuste ja eelarve pikaajaliste kohustuste puudumisega. Kriitika on protseduuriline ja poliitiline, rõhutades, et haridusminister jättis vastuse võlgu ja et õpetajate palgatõusu kokkulepe pole fikseeritud.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja rõhutab valitsuse ja kohalike omavalitsuste liidu (linnade ja valdade liit) vahelise rutiinse koostöö olulisust eelarve kokkulepete sõlmimisel. Ta otsib selgitust, miks olulised punktid, nagu õpetajate palgatõus, jäid selles koostöös lahtiseks ja nõuab läbirääkimiste tulemustega rahulolu väljatoomist.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul tasandil (eelarvestrateegia ja õpetajate palgad), kuid tugeva rõhuasetusega valitsuse ja kohalike omavalitsuste liidu vahelistele suhetele ja kokkulepetele. See näitab muret riiklike otsuste mõju pärast kohalikule tasandile.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated toetavad riiklikku investeeringut haridusse ja õpetajate palkadesse, nõudes pikaajalist eelarvedistsipliini ja rahastuse fikseerimist riigi eelarvestrateegias (RES). Ta on mures, et planeeritud kulutused (palgatõus, karjäärimudel) ei ole järgnevateks aastateks tagatud.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on haridus, kus kõneleja toetab tugevalt õpetajate palgatõusu, diferentseerimisfondi suurendamist ja uue karjäärimudeli kiiret rakendamist. Eesmärk on parandada õpetajate töötingimusi ja tagada haridusvaldkonna rahastamine.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on riigieelarve projekti ja riigi eelarvestrateegia (RES) kontrollimisel ja suunamisel. Kõneleja tegutseb kontrollijana, nõudes, et eelnevalt planeeritud poliitilised reformid, nagu õpetajate karjäärimudel, oleksid eelarves adekvaatselt kaetud ja kokkulepped fikseeritud.
1 Analüüsitud kõnesid