Päevakorra profiil: Tõnis Lukas
Eestikeelne koolikeskkond
2024-06-12
XV Riigikogu, III istungjärk, infotund
Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on tugevalt suunatud eestikeelsele haridusele üleminekule, mida peetakse Eesti riigikeele rolli ja eestikeelsuse püsimise seisukohalt väärtuspõhiseks prioriteediks. Kõneleja on nõudlik ülemineku tegevuskava täitmise ja kontrollimise osas, kritiseerides varasemaid viivitusi ja rõhutades vajadust vältida keeleoskamatute laste sattumist eestikeelsesse keskkonda. Stants on tugev ja nõuab riigilt aktiivset sekkumist eestikeelse keskkonna loomiseks ja säilitamiseks.
2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust hariduspoliitika ja keelekümbluse metoodiliste aspektide osas, käsitledes detailselt üleminekukava ajastust, laste keeleoskuse testimist ja vajadust eraldi rühmitamise järele alushariduses. Mainitakse ka seadusandlikke detaile, nagu alusharidusseaduse eelnõu ja koolide vastuvõtukatsed (matemaatikas, muude oskuste puhul). Ekspertiis keskendub protseduuridele, mis tagaksid eestikeelse õppe kvaliteedi.
2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne, nõudlik ja kriitiline, eriti ministri poole pöördudes. Kasutatakse loogilisi argumente ja retoorilisi küsimusi, et rõhutada haridussüsteemi puudujääke ja vajadust kontrollida eestikeelsele õppele ülemineku tegevuskava täitmist. Toon on murelik ja rõhutab tungivat vajadust tegutseda, et eesti keele roll ühiskonnas püsiks tugev.
2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster piirdub kahe kõnega ühel kuupäeval (2024-06-12) Riigikogu istungil, kus pöördutakse otse ministri poole, keskendudes hariduspoliitika rakendamise küsimustele.
2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud valitsuse ja ministeeriumi tegevusele, eriti seoses eestikeelsele õppele ülemineku viivituste ja ebapiisava kontrolliga laste keeleoskuse ettevalmistamise üle. Vastuseis on suunatud ka praktikale, kus keeleoskamatud lapsed muudavad eestikeelse õppekeskkonna venekeelseks.
2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil näitab poliitilist joondumist Isamaa erakonnaga, viidates nende tehtud ettepanekule alusharidusseaduse eelnõu osas, mis puudutab eestikeelseid õpperühmi. Interaktsioon ministriga on küsitlev ja nõudlik, mitte kompromissile suunatud.
2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on suunatud Ida-Virumaale, kus küsitakse konkreetsete koolide (Lüganuse Kool, Toila kool) saatuse ja eestikeelse koolikeskkonna säilimise kohta, viidates lapsevanemate muredele.
2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated on esitatud pragmaatilise argumendina, et eesti keele oskus on vajalik laste tulevaseks majanduslikuks edenemiseks Eesti ühiskonnas. See pragmaatiline vaade on siiski sekundaarne eestikeelsuse säilitamise ühiskondliku eesmärgi kõrval.
2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on haridus ja keelepoliitika, rõhutades vajadust tagada eestikeelne keskkond, nõudes samal ajal vene kodukeelega laste keeleoskuse tasandamist enne nende paigutamist eestikeelsetesse rühmadesse. Toetatakse traditsiooni, et rahvuste vahel ei tehta kohtade andmisel vahet, kuid nõutakse ettevalmistust.
2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud eestikeelsele õppele ülemineku tegevuskava täitmise kontrollimisele ja ettekirjutuste täitmise kontrollimisele haridussüsteemis. Samuti on fookuses alusharidusseaduse eelnõu, mille puhul toetatakse ettepanekut eestikeelsete õpperühmade loomise võimaluse kohta.
2 Analüüsitud kõnesid