Istungi profiil: Maris Lauri

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

2025-05-20

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on jagatud: ühed kõnelejad keskenduvad seadusloome tehnilisele ja menetluslikule poolele (rahapesu tõkestamine), teine kõneleja aga väljendab tugevat parempoolset väärtuspõhist seisukohta maksupoliitikas. Viimane toetab tulumaksu alandamist ja vastandub astmelisele tulumaksule, põhjendades kõrgemat maksumäära julgeolekukaalutlustega (viidates Putinile). Kõneleja C rõhutab, et Riigikokku on jäänud vaid kaks parempoolset erakonda, kes seisavad parema Eesti eest.

3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõnelejad A ja C näitavad üles spetsiifilist teadmist: A on ekspert rahapesu tõkestamise seaduse, andmete massanalüüsi ja pseudonüümimise valdkonnas, selgitades uue seaduse tehnilisi detaile. C demonstreerib detailset arusaama tulumaksusüsteemi toimimisest, viidates maksuküürule, maksuvabastusele ja selle mõjule inimeste sissetulekutele. Kõneleja B näitab teadmisi komisjoni tööprotseduuridest ja hääletustulemustest.

3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil varieerub oluliselt: A ja B kasutavad ametlikku, neutraalset ja menetluslikku aruandlusstiili, keskendudes lühikesele ülevaatele komisjoni tööst. C seevastu on väga võitluslik ja ideoloogiline, kasutades teravaid hinnanguid ("väärakas astmeline tulumaks," "silmakirjalikult räägib") ning vastandades oma seisukohti teiste erakondade ilmavaadetele. C väljendab pettumust arutelu sisukuse üle, kuid rõhutab oma erakonna enamust ja parempoolseid väärtusi.

3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõnelejad on aktiivsed Riigikogu rahanduskomisjonis, osaledes ja andes ülevaateid mitmest hiljutisest istungist (6., 15. ja 19. mai). Nende tegevusmuster hõlmab komisjoni otsuste ja arutelude edastamist täiskogule, täites juhtivkomisjoni esindaja rolli. Kõneleja A mainib ka kohtumisi ministri ja Rahapesu Andmebüroo juhiga.

3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastuseis on äärmiselt terav ja suunatud Isamaa, sotside (SDE) ja Keskerakonna vastu, keda kritiseeritakse astmelise tulumaksu toetamise eest. Kriitika on nii poliitiline (maksuküür) kui ka iseloomustav (Keskerakond on "silmakirjalik"). Kõneleja C rõhutab ideoloogilist vastandumist, väites, et nende seisukohad on ootuspärased ja vastavad ilmavaadetele.

3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja A rõhutab konsensuslikku otsustusprotsessi rahapesu tõkestamise seaduse menetlemisel, kus kõik komisjoni otsused olid üksmeelsed. Kõneleja B aga märgib, et teise eelnõu puhul oli hääletus jagunenud (6 poolt, 3 vastu), mis viitab tugevale erimeelsusele maksuküsimustes. Kõneleja C rõhutab valitsuskoalitsiooni enamust ja parempoolsete erakondade ühtsust.

3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Andmed puuduvad.

3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetatakse tugevalt tulumaksu alandamist (2% kaotamine) ja maksuvabastuse suurendamist, nähes seda kui parimat viisi elanike toimetuleku parandamiseks. Astmelist tulumaksu peetakse kahjulikuks, kuna see suurendab maksukoormust järjest enamatele inimestele tulude kasvamisel. Kõrgema maksumäära kehtestamist põhjendatakse julgeolekuga seotud rahavajadusega.

3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetest teemadest tõstetakse esile elanikkonna toimetulekut ja erinevaid sissetulekugruppe, sealhulgas pensionäre, maksupoliitika kontekstis. Julgeolek (viide Putinile) on esitatud sotsiaal-majanduslike otsuste kaaluka põhjusena, mis nõuab kõrgemaid maksukoormusi.

3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on kahel olulisel eelnõul: Vabariigi Valitsuse algatatud rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seaduse muutmine ning tulumaksusüsteemi reform. Rahapesu tõkestamise eelnõu puhul on kõnelejad toetajad ja menetluse edasiviijad, rõhutades andmete analüüsi ja hälvete tuvastamise võimalusi. Teise eelnõu puhul on eesmärk taastada varasem maksusüsteem kõrgema määraga.

3 Analüüsitud kõnesid