Istungi profiil: Maris Lauri
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
2024-12-17
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt vastanduv opositsiooni eelarve baasseaduse muutmise eelnõule, mida nimetatakse "käkerdiseks". Rõhutatakse, et vajalikud detailsemad muudatused on juba tehtud (Eelnõu 511) või on plaanis järgmisel aastal, ning kritiseeritakse eelnõu läbimõtlematust ja esitamist "punktikorjamise" eesmärgil. Stants on tugevalt poliitika- ja tulemuspõhine, kaitstes valitsuse seniseid ja kavandatavaid eelarvereforme.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles sügavat tehnilist asjatundlikkust eelarve baasseaduse, kulude esitamise majandusliku sisu lõikes ja tulemuspõhise eelarvestamise osas. Kasutab spetsiifilisi termineid nagu "programmid", "sihtmärgid" ja viitab konkreetsetele seadusemuudatustele (Eelnõu 511) ning konsulteerimisele õiguskantsleri ja riigikontrolöriga. Selgitatakse põhjalikult, miks teatud toetuste esitamine juriidiliste isikute kaupa ei ole konkursside tõttu praktiliselt võimalik.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on teravalt kriitiline ja võitluslik, eriti vastaste eelnõu iseloomustamisel sõnaga "käkerdis" ja süüdistades neid demagoogias. Kasutatakse loogilisi ja faktipõhiseid argumente, viidates seadusemuudatuste ajaloole, komisjoni aruteludele ja menetluslikele detailidele, et näidata vastaste ettepaneku läbimõtlematust. Tone on ametlik, kuid emotsionaalselt laetud, kui kritiseeritakse vastaste motiive.
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja tegutseb rahanduskomisjoni esindajana, esitades täiskogule komisjoni arutelu kokkuvõtte ja soovitused. Mainitakse osalemist komisjoni istungil 3. detsembril ning esinemist täiskogul 17. detsembril juhtivkomisjoni esindajana.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamised vastased on Isamaa ja Keskerakond, keda kritiseeritakse teravalt eelnõu sisu ja menetlusliku käitumise eest. Opositsiooni süüdistatakse demagoogias, läbimõtlemata eelnõu esitamises "punktikorjamise" eesmärgil ning keeldumises sisulisest koostööst varasemate muudatuste osas. Kritiseeritakse ka Isamaa soovi laiendada tulemuspõhist eelarvet põhiseaduslikele institutsioonidele, mis tekitas komisjonis "kerget elevust".
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja viitab varasemale koostööpakkumisele, kus Keskerakond ja Isamaa keeldusid toetamast või ühendamast oma ettepanekuid juba vastuvõetud eelnõuga 511, näidates seega vastaste poolt äraütlemist sisulisest arvestamisest. Koostööd nähakse võimalikuna vaid juhul, kui see viib sisulise ja läbimõeldud tulemuseni.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Andmeid pole piisavalt.
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated keskenduvad eelarve läbipaistvuse ja detailsuse tagamisele, toetades tegevuspõhise eelarve järkjärgulist reformi (Eelnõu 511). Kaitseb olemasolevat süsteemi, kus ministritel on teatud ulatuses õigus kulusid eelarveridade vahel ümber tõsta, eeldusel, et raha läheb samaks otstarbeks. Rõhutatakse, et põhjalikud muudatused nõuavad aega ja ettevalmistust.
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Andmeid pole piisavalt.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on eelarve baasseaduse muudatustel, eriti kulude detailsuse ja programmide kaupa esitamise reguleerimisel. Kõneleja on vastaste eelnõu tagasilükkamise eestvedaja, rõhutades samas juba vastuvõetud Eelnõu 511 olulisust, mis jagas programmid kulude lõikes ja jõustus 29. novembril.
3 Analüüsitud kõnesid