Istungi profiil: Maris Lauri
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
2024-11-13
Poliitiline positsioon
Toetab tugevalt koalitsiooni 2025. aasta eelarvet, nimetades seda parimaks võimalikuks, mis keskendub julgeolekule, majanduskasvule ja sotsiaalselt nõrgemate toetamisele. Rõhutab vajadust eelarve vormi parandamiseks, kuid kaitseb kehtivat seadust ja komisjoni otsuseid, seades esikohale fiskaalse vastutuse ja seadusandliku korrektsuse. Kujundab eelarvet "kindlustunde loomise eelarvena".
13 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Näitab sügavat asjatundlikkust riigieelarve seaduse (baasseaduse) ja eelarvemenetluse alal, viidates detailsetele komisjoni aruteludele ning õiguskantsleri ja Riigikontrolli seisukohtadele. Kasutab tehnilisi termineid nagu "tegevuspõhine eelarve", "kululaed" ja "ülekantavad vahendid", selgitades nende mõju ja seost juhtimisstruktuuriga. On kursis Rahandusministeeriumi tehniliste võimekustega muudatuste kiirel rakendamisel.
13 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on valdavalt formaalne ja analüütiline, keskendudes detailidele ja protseduurireeglitele. Kasutab tugevaid loogilisi argumente, kuid muutub lõpus teravaks ja kombatiivseks, süüdistades opositsiooni eelnõu mittetundmises, silmakirjalikkuses ja demagoogias. Kritiseerib "barokseid sõnavõtte" ja rõhutab, et räägib ainult siis, kui on teemaga kursis.
13 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegutseb Rahanduskomisjoni menetlejana, esitades detailseid ülevaateid kolmest komisjoni istungist (4., 5. ja 11. november) ja seal osalenud ekspertide seisukohtadest. Planeerib aktiivset rolli tulevastes eelarve baasseaduse reformi aruteludes, mis komisjoni otsusel algavad tõenäoliselt jaanuaris.
13 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud Keskerakonna ja Isamaa fraktsioonide vastu, süüdistades neid eelnõu mittetundmises, sisuliste arutelude vältimises ja põhiseadusega vastuolus olevate muudatusettepanekute esitamises. Opositsiooni ettepanekuid lükata eelnõu tagasi peetakse silmakirjalikuks, kuna need vähendaksid eelarve läbipaistvust. Märgib, et Keskerakond tegi end ühe ettepanekuga "naeruväärseks".
13 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Töötab tihedalt Rahanduskomisjoni ja Rahandusministeeriumiga, rõhutades tehnilist konsulteerimist muudatuste elluviimisel. Tunnistab eelarvet koalitsioonipartnerite kompromissina. On avatud tulevastele laiapõhjalistele diskussioonidele eelarve baasseaduse reformi üle, kuid nõuab, et ettepanekud oleksid sisulised ja protseduuriliselt korrektsed.
13 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Not enough data.
13 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Pooldab fiskaalset distsipliini, rõhutades eelarve sügavat puudujääki ja vajadust majanduskasvu toetamiseks. Kaitseb ministrite paindlikkust ressursside ümbertõstmisel (nt tööjõukulud majandamiskuludeks), et tagada riigi ressursside efektiivne kasutamine, hoiatades samas ebaefektiivse kasutamise eest liigse piiramise korral.
13 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Keskendub sotsiaalselt nõrgemate toetamisele, viidates pensionide tõusule ja lastetoetustele kui olulistele kulutustele, mis peavad eelarves selgelt kajastuma. Need kulutused on toodud näiteks seadustega fikseeritud kulude selgemaks väljatoomiseks eelarve lisas.
13 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on riigieelarve seaduse (eelnõu 511) muudatustel, millega lisatakse 2025. aasta eelarvesse läbipaistvust seadustega määratud kulutuste osas. Tulevikus on prioriteediks baasseaduse põhjalik reform, mille arutelu algab jaanuaris ja mis peaks olema rakendatav 2026. aasta eelarve juures.
13 Analüüsitud kõnesid