Päevakorra profiil: Maris Lauri
Riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (391 SE) teine lugemine
2024-05-08
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht keskendub Riigieelarve seaduse muutmisele, et tagada põhiseaduslike institutsioonide eelarvete heakskiitmisel majandusprognoosi ja riigi rahanduse olukorra arvestamine. Seisukoht on tugevalt protseduuriline ja poliitikapõhine, rõhutades eelarve tasakaalu ja kulude katteallikate näitamise vajadust. Kõneleja toetab eelnõu 391 SE edasist menetlemist, et seadustada eelarveotsuste tegemise kord.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib põhjalikku asjatundlikkust Riigikogu menetluskorra ja rahanduskomisjoni töö osas, selgitades eelnõu 391 SE detaile ja muudatusettepanekute sisu. Kasutatakse spetsiifilisi termineid nagu "makromajandusprognoos" ja "katteallikad" ning viidatakse põhiseaduse paragrahvile 100, mis näitab õiguslikku autoriteeti. Ekspertiis on keskendunud eelarvemenetluse juriidilisele ja majanduslikule korrektsusele.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on väga formaalne, neutraalne ja informatiivne, keskendudes rahanduskomisjoni tööprotsessi ja otsuste detailsele ettekandmisele. Kõne on loogikapõhine, vältides emotsionaalseid apelle ja kasutades selget, tehnilist keelt menetluse kirjeldamiseks. Üldine toon on asjalik ja eesmärgipärane, suunatud protseduurilise selguse loomisele.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmustrid näitavad aktiivset osalemist rahanduskomisjoni töös, viidates kolmele istungile (4., 18. ja 30. aprill) eelnõu arutamiseks. Kõneleja tegeleb parlamendi päevakorra planeerimisega, tehes ettepanekud teise lugemise ja lõpphääletuse kuupäevade (8. ja 15. mai) osas. Tegevus on keskendunud seadusandliku protsessi juhtimisele ja tulemuste raporteerimisele.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Puuduvad otsesed vastased või kriitika. Kõneleja tegeleb Vabariigi Valitsuse arvamuse analüüsimisega, selgitades, miks teatud valitsuse soovitused (nt valitsuse kohaloleku nõue) ei vajanud seadusesse lisamist, kuna vastav õigus on juba põhiseaduses tagatud.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on konsensuslik ja kompromissialdis, rõhutades, et kõik rahanduskomisjoni otsused eelnõu edasise menetlemise kohta langetati konsensuslikult. Koostööd tehti ka Valitsusega, arvestades nende põhimõttelist toetust ja tingimusi eelnõu muutmiseks, et lisada majandusprognoosiga arvestamise nõue.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Andmeid ebapiisavalt.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated rõhutavad fiskaalset vastutust ja eelarvedistsipliini, nõudes põhiseaduslike institutsioonide eelarvete heakskiitmisel majandusprognoosi ja riigieelarve tasakaalu näitajate arvestamist. Toetatakse reeglit, et kulude suurendamisel tuleb alati näidata katteallikaid, mis viitab pühendumusele konservatiivsele eelarvepoliitikale.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Andmeid ebapiisavalt.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Riigieelarve seaduse muutmisel (eelnõu 391 SE), mis puudutab põhiseaduslike institutsioonide eelarvete heakskiitmise korda. Kõneleja on eelnõu menetluse eestvedaja ja toetaja, tagades, et rahanduskomisjoni muudatusettepanekud seadustaksid majandusprognoosiga arvestamise. Eesmärk on viia eelnõu lõpphääletusele 15. mail.
1 Analüüsitud kõnesid