Päevakorra profiil: Maris Lauri
Rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seaduse ning rahvusvahelise sanktsiooni seaduse muutmise seaduse eelnõu (640 SE) teine lugemine
2025-06-17
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Kõneleja toetab tugevalt eelnõu 640 SE, mis on suunatud rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seaduse muutmisele, rõhutades selle olulisust Eesti majandusliku maine ja riikliku julgeoleku kaitsmisel. Poliitiline seisukoht on tugevalt tulemuspõhine ja õigusloomekeskne, keskendudes Rahapesu Andmebüroo (RAB) tehnoloogilise võimekuse parandamisele kuritegevuse vastu võitlemiseks. Eelnõu raamistikku peetakse vajalikuks vastuseks varasematele negatiivsetele kogemustele ja rahvusvahelistele ootustele.
20 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust rahapesu tõkestamise (AML) valdkonnas, eristades juhtumianalüüsi ja strateegilist analüüsi ning selgitades RAB-i tuumikülesandeid. Ta kasutab tehnilisi termineid nagu "pseudonüümimine" ja "depseudonüümimine" ning viitab spetsiifilistele õigusaktidele (isikuandmete kaitse üldmäärus, Riigikohtu lahendid). Ekspertiis hõlmab ka andmekaitse ja õigusloome protseduuride detailset tundmist, selgitades muudatuste vajadust määruse tasemelt seaduse tasemele viimisel.
20 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõneleja stiil on valdavalt formaalne, põhjalik ja selgitav, keskendudes loogilistele argumentidele ja menetluslike detailide esitamisele. Toon on kaitsev, eriti vastates andmekaitsega seotud kriitikale, kuid samas püüab ta olla kannatlik ja korrigeeriv opositsiooni suunas, kes tema hinnangul ei ole komisjoni töös osalenud. Ta rõhutab korduvalt, et otsused langetatakse endiselt inimeste poolt, mitte masinate poolt, tasakaalustades tehnoloogilist lahendust inimkontrolliga.
20 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on olnud eelnõu menetlemisel väga aktiivne, osaledes Rahanduskomisjoni kolmel istungil (5., 10. ja 12. juunil) ning kohtudes enne seda mitmete huvigruppidega, sealhulgas Andmekaitse Inspektsiooni, RAB-i, õiguskantsleri ja Riigikontrolli esindajatega. Ta kirjeldab põhjalikult komisjoni arutelude sisu ja muudatusettepanekute kujunemist, näidates sügavat seotust menetlusprotsessiga.
20 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kõneleja kritiseerib opositsiooni (nimetades Isamaa esindajaid, sh Urmas Reinsalu) protseduuriliste puuduste pärast, heites neile ette komisjoni istungitel mitteosalemist, mis tema hinnangul on viinud teadmatuseni ja valede küsimuste esitamiseni. Kriitika on suunatud opositsiooni vähesele süvenemisele ja vastuste mittetähelepanemisele, mitte niivõrd poliitiliste seisukohtade sisule. Ta väljendab kahetsust, et tõsine diskussioon jäi seetõttu pidamata.
20 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja rõhutab konsensuslikku koostööd Rahanduskomisjonis, märkides, et kõik otsused ja muudatusettepanekud said komisjonis konsensusliku toetuse. Ta tõstab esile tihedat koostööd Rahandusministeeriumi, RAB-i ja Andmekaitse Inspektsiooniga (AKI), mainides, et AKI soovitused andmete kasutusala kitsendamiseks ja seaduse tasemele toomiseks on arvesse võetud.
20 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on peamiselt riiklikul ja rahvusvahelisel tasandil, käsitledes Eesti õigusruumi korrastamist ja rahvusvahelise kuritegevuse (rahapesu, sanktsioonide rikkumine) tõkestamist. Ta viitab rahvusvahelise koostöö olulisusele ja hoiatab rahapesuvastase võitluse ebaefektiivsusega kaasnevate riskide eest, tuues näiteks Danske Banki juhtumi ja lõunanaabri kogemuse dollaritehingute piiramisega.
20 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja rõhutab, et efektiivne rahapesuvastane võitlus on otseselt seotud riigi majandusliku maine ja võimalustega, aidates vältida suurt majanduskahju, kõrgemaid laenuraha hindu ja rahvusvaheliste tehingute piiranguid. Ta toetab tehnoloogiliste lahenduste kasutuselevõttu (sh Euroopa vahendite abil) majanduskuritegevuse kiiremaks tuvastamiseks.
20 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Kõneleja keskendub isikuandmete kaitse ja riikliku julgeoleku tasakaalule, rõhutades, et seadusemuudatused on suunatud andmekaitse tugevdamisele, viies andmete kasutamise reeglid määruse tasemelt seaduse tasemele. Ta kinnitab korduvalt, et tavainimeste tundlikke andmeid ei koguta ning et andmete töötlemine toimub vajaduspõhiselt ja pseudonüümitult, kaitstes seeläbi kodanike privaatsust.
20 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik prioriteet on eelnõu 640 SE, millega korrastatakse RAB-i andmekasutust ja luuakse tehnoloogiline võimekus automaatseks juhtumi- ja strateegiliseks analüüsiks. Olulised muudatused hõlmavad andmete kasutusala kitsendamist, delikaatsete isikuandmete töötlemise täpsustamist ning RAB-i aruandluskohustuse loomist Riigikogu julgeolekuasutuste järelevalve erikomisjoni ees.
20 Analüüsitud kõnesid