Päevakorra profiil: Maris Lauri

Julgeolekumaksu seaduse eelnõu (512 SE) teine lugemine

2024-12-04

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Tugev toetus julgeolekumaksu kehtestamisele, mis on ajendatud vajadusest katta SKP 2% ületavad kaitsekulud ja vähendada riigieelarve suurt puudujääki. Poliitiline raamistik on väärtuspõhine, rõhutades, et kogu ühiskond peab julgeolekusse panustama, ning fiskaalselt vastutustundlik, eelistades laenamise ja maksutõusude kombinatsiooni. Julgeolekumaksu valikut peetakse halbadest valikutest parimaks.

24 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Näitab sügavat asjatundlikkust maksunduse, finantsjuhtimise ja seadusandliku menetluse alal, olles pikaajalise kogemusega finantssektoris. Kasutab tehnilisi termineid (topeltmaksustamine, kuritarvitusvastane säte, amortisatsioon) ja selgitab riigieelarve teoreetilisi aluseid, eristades laenu tulust. Annab detailseid selgitusi eelnõu muudatuste (nt konsolideeritud aruanded, kvartaalne maksustamine) ja nende majandusliku loogika kohta.

24 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Toon on üldiselt formaalne ja selgitav, eriti rahanduskomisjoni töö ja eelnõu tehniliste detailide tutvustamisel. Vastates kriitikale muutub toon aga kaitsevaks ja kohati ründavaks, süüdistades oponente demagoogias, hirmu levitamises ja lugupidamatuses. Kasutab nii loogilisi argumente (fiskaalne vajadus, seaduse järgimine) kui ka väärtuspõhiseid apelle (rahvuslik julgeolek, iseseisvuse väärtus).

24 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Esinemine on seotud rahanduskomisjoni esindamisega Riigikogu ees, andes detailse ülevaate eelnõu 512 teisest lugemisest. Kirjeldab osalemist neljal komisjoni istungil (19., 21., 29. novembril ja 2. detsembril) ning kohtumisi huvigruppidega. Tegevusmuster on keskendunud seadusandliku protsessi juhtimisele ja kaitsmisele.

24 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastasseis on Isamaa fraktsiooniga, kelle muudatusettepanekud lükati tagasi sisuliste ja menetluslike vigade tõttu. Kritiseerib oponente demagoogias, hirmu levitamises ja sihilikus lugupidamatuses (viidates Urmas Reinsalule). Süüdistab varasemaid valitsusi (Isamaa algatusel) maksusüsteemi "solkimises" (nt kodualuse maa maksuvabastus ja astmeline tulumaks).

24 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Töötab tihedalt Rahandusministeeriumiga eelnõu täpsustamisel ja muudatuste ettevalmistamisel. Rõhutab konsensuslikku toetust enamikule komisjoni poolt esitatud muudatusettepanekutele. Kohtus huvigruppidega (nt kaubandus-tööstuskoda, ametiühingud, tööandjate keskliit) ja märgib, et neil puudus vastuseis julgeolekumaksu kehtestamisele.

24 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on täielikult riiklikul tasandil (riigieelarve, julgeolekukulutused) ja rahvusvahelisel kontekstil (NATO, sõda Ukrainas, Euroopa hanked). Puudub igasugune viide konkreetsetele kohalikele või regionaalsetele küsimustele Eestis.

24 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetab fiskaalset distsipliini, rõhutades, et riigivõla kiire kasv on risk, mis pärsib majanduskasvu ja laenuvõtmise võimekust. Eelistab laiapõhjalist maksustamist (julgeolekumaks) sektoripõhisele maksustamisele (pangandusmaks), et vältida maksusüsteemi solkimist ja ebakindlust. Kaitseb seisukohta, et laen ei ole tulu, vaid vahend kulutuste katmiseks.

24 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Tunnistab ametiühingute esitatud sotsiaalseid muresid madala sissetulekuga inimeste, pensionäride ja puuetega inimeste maksukoormuse kohta. Kaitseb siiski julgeolekumaksu laiapõhjalise kehtestamise põhimõtet, et kaasata kogu ühiskond ühise eesmärgi nimel panustama. Rõhutab hirmu puudumise ja usu tähtsust riigi püsimajäämisel.

24 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine prioriteet on julgeolekumaksu seaduse (512 SE) teise lugemise lõpetamine ja lõpphääletusele viimine 11. detsembril. Keskendub eelnõu tehniliste puuduste kõrvaldamisele, nagu topeltmaksustamise vältimine kontsernides, kuritarvitusvastase sätte lisamine ja aruandluskohustuste täpsustamine. On seaduse algataja ja toetaja rollis.

24 Analüüsitud kõnesid