Päevakorra profiil: Maris Lauri

Krüptovaraturu seaduse eelnõu (398 SE) teine lugemine

2024-05-30

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht on tugev toetus krüptovaraturu rangemale reguleerimisele, rõhutades vajadust maandada kõrgeid riske, mis tulenevad Eesti varasemast negatiivsest kogemusest. Toetatakse järelevalve üleviimist Rahapesu Andmebüroost Finantsinspektsiooni, põhjendades seda finantsjärelevalve spetsiifilise vajadusega. Seisukoht on selgelt poliitika- ja riskipõhine, rõhutades, et Eesti reeglistik ei ole rangem kui EL-i määrused ette näevad, vaid rakendab vajalikke Eesti õigussüsteemist tulenevaid eripärasid.

3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles sügavat tehnilist asjatundlikkust finantsregulatsiooni, krüptovaraturgude riskide ja seadusandliku menetluse osas. Kasutatakse detailseid andmeid (nt 650 luba 2021. aastal vs 48 ettevõtet praegu) ning viidatakse spetsiifilistele muudatusettepanekute numbritele ja nende sisu aruteludele komisjonis. Ekspertiis hõlmab nii Eesti õigussüsteemi eripärasid (ettevõtete juhtimistasand) kui ka EL-i määruste kohaldamist.

3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõnekeel on formaalne, protseduuriline ja analüütiline, keskendudes faktidele ja menetluskäigule. Toon on selgitav ja kohati korrigeeriv, eriti vastates kriitikale Eesti regulatsiooni ranguse kohta või esitatud "kallutatud vaatenurgale". Apellatsioonid on valdavalt loogilised, rõhutades riskimaandamist, riigirahanduslikku mõistlikkust ja tehnilist teostatavust.

3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja tegevusmuster on seotud intensiivse seadusandliku tööga, olles ilmselt eelnõu komisjoni poolne ettekandja. Mainitakse nelja komisjoni istungit ja avalikku istungit aprillis ja mais, mis näitab sügavat osalust menetluse detailides ja ajakavas. Tegevus hõlmab ka vastamist küsimustele andmete ülekandmise praktilise teostatavuse kohta.

3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastuseis on suunatud neile, kes kritiseerivad Eesti regulatsiooni väidetava ranguse pärast või kes esitasid komisjonis toetuseta jäänud muudatusettepanekuid (nt nr 9 ja nr 12). Kriitika on suunatud poliitilistele seisukohtadele, mis ei arvesta riigi finantsriske ja tehnilist teostatavust, näiteks automaatse andmete ülekandmise kulukuse osas. Mainitakse ka opositsioonierakonda, kes ei soovinud enda eelnõu arutada.

3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on pragmaatiline ja konsensuslik komisjoni siseselt, kus mitmed muudatusettepanekud (nt üleminekuperioodi pikendamine 1,5 aastale ja Rahandusministeeriumi ettepanekud) said toetuse. Rõhutatakse, et komisjon arvestas konsensuslikult Rahandusministeeriumi ettevalmistatud muudatusi kaugtuvastamise osas. Samas rõhutatakse komisjoni enamuse seisukohti, mis jäid vähemuse ettepanekutele vastu, näidates kompromissi piire.

3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on tugevalt riiklikul tasandil (Eesti finantssektor, RAB, Finantsinspektsioon) ning rahvusvahelisel tasandil, viidates EL-i direktiividele ja määrustele. Mainitakse Eesti negatiivset kogemust virtuaalteenuste turu arengus ja viidatakse globaalsele kontekstile (55% maailma teenusepakkujatest 2021. aastal). Konkreetseid kohalikke või piirkondlikke projekte ei käsitleta.

3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated rõhutavad finantsdistsipliini ja vastutustundlikku riskijuhtimist, eriti klientide varade kaitsmisel. Toetatakse põhimõtet, et järelevalvealused peaksid katma järelevalvetasu, ning toetati tasude maksimummäära suurendamist Finantsinspektsioonis. Vastustatakse ebamõistlikult kulukaid riiklikke IT-lahendusi (nt andmete automaatne ülekanne), mis ei ole ressursiliselt otstarbekad.

3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Not enough data

3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on krüptovaraturu seaduse eelnõu (398 SE) teise lugemise lõpetamine ja lõpphääletusele viimine, et tugevdada finantsjärelevalvet. Prioriteedid hõlmavad rahapesu ja terrorismi rahastamise riskide maandamist, üleminekuperioodi pikendamist ning kaheastmelise juhtimissüsteemi nõude rakendamist vastavalt riskitasemele. Märgitakse ära mitmed tehnilised ja bürokraatiat vähendavad muudatused, mis komisjonis toetuse said.

3 Analüüsitud kõnesid