Istungi profiil: Arvo Aller
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
2024-09-09
Poliitiline positsioon
Kõneleja vastandub tugevalt valitsuse hariduspoliitikale, seades kahtluse alla minister Kristina Kallase pädevuse varasemate otsuste põhjal. Keskne teema on haridusvõimaluste tsentraliseerimine ja vähendamine, eriti maapiirkondades. Stants on tugevalt vastanduv ja tulemuspõhine, kritiseerides varasemaid otsuseid (maakoolide sulgemine, kutsehariduse kokkutõmbamine).
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab teadmisi hariduspoliitika rakendamise kohta, tuues esile spetsiifilisi näiteid maakoolide sulgemisest, väikegümnaasiumide kokkupanekust ja kutsehariduse kokkutõmbamisest. Ekspertiis keskendub poliitiliste otsuste negatiivsetele tagajärgedele maapiirkondadele. Andmeid või tehnilisi termineid ei kasutata, rõhk on konkreetsetel poliitika tulemustel.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on kriitiline ja ründav, kasutades retoorilisi küsimusi ja kaudset sarkasmi, seades kahtluse alla ministri pädevuse. Kõne on formaalne (pöördudes istungi juhataja ja vastaja poole), kuid sisult teravalt vastanduv ja emotsionaalselt laetud, rõhutades maapiirkondade kahjustamist.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmeid pole piisavalt.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastane on valitsus ja konkreetselt minister Kristina Kallas, kelle pädevus seatakse kahtluse alla varasemate poliitiliste otsuste alusel. Kriitika on poliitikapõhine, keskendudes intensiivselt hariduse tsentraliseerimise negatiivsetele tagajärgedele. Kompromissi võimalust ei mainita, fookus on vastutusele võtmisel.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Andmeid pole piisavalt.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Kõneleja keskendub tugevalt regionaalsetele probleemidele, rõhutades maapiirkondade haridusvõimaluste vähendamist maakoolide sulgemise ja hariduse äraviimise kaudu. Rõhk on kohalike kogukondade ja maapiirkonna inimeste haridustee vähendamisel.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated on kaudsed, viidates kriitikale koolide sulgemise ja rahastamise seoste osas, küsides irooniliselt lisaraha saamise kohta rohkemate koolide kinnipanekutega. Kõneleja vastustab kärpeid, mis vähendavad regionaalset haridusinfrastruktuuri, eelistades kohalike teenuste säilitamist.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on hariduse kättesaadavus ja võrdsus, rõhutades negatiivset mõju maapiirkondade elanike haridusteele seoses koolide sulgemisega. Küsimus on raamitud kui maapiirkondade inimeste haridustee vähendamine.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on haridusreformi poliitiliste otsuste kritiseerimisel ja nende tagajärgede hindamisel arupärimise kontekstis. Kõneleja on tugev vastane käimasolevale haridusvõrgu optimeerimise suunale, mis viib koolide sulgemiseni.
1 Analüüsitud kõnesid