Istungi profiil: Arvo Aller

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

2024-05-02

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt opositsiooniline, kritiseerides valitsuse "teerulli" poliitikat ja maksutõusude (sh magusa joogi maks, käibemaks, aktsiisid, automaks) kuhjuvat mõju. Peamine fookus on valitsuse ebakompetentsusel ja protseduurilistel rikkumistel, eriti väljatöötamiskavatsuse puudumisel oluliste eelnõude puhul. Kõneleja väidab, et maks on suunatud puhtalt riigieelarve täitmisele, mitte rahva tervisele, seades kahtluse alla valitsuse esitatud eesmärgid.

4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib asjatundlikkust maksuseaduste detailides, käsitledes magusa joogi maksu künnist (5 grammi 100 milliliitri kohta) ning erisusi väiketootjate ja laadal müüdavate jookide osas. Samuti kasutatakse konkreetseid finantsandmeid, viidates eelarvesse planeeritud 25 miljonile eurole ja halduskuludele (4,9 miljonit, sh 3 miljonit personalikulu). Oluline on ka seadusloome protseduuriline teadlikkus, rõhutades väljatöötamiskavatsuse vajalikkust.

4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on võitluslik ja kriitiline, kasutades tugevaid metafoore nagu "teerull" ja nimetades kehalise kasvatuse asendamist "täielikuks nonsenssiks". Apellatsioon on peamiselt loogiline ja andmepõhine, tuues välja maksude kumulatiivse mõju ja halduskulude ebamõistlikkuse. Kuigi toon on formaalne, on see sisult intensiivselt valitsust ja selle protseduurilist tegevust kritiseeriv.

4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster on kontsentreeritud ühele täiskogu istungile (02.05.2024), kus osaletakse aktiivselt eelnõu esimesel lugemisel, esitades korduvaid küsimusi ja tehes fraktsiooni nimel tagasilükkamisettepaneku. Kõneleja tegeleb detailse küsimuste esitamisega ja protseduurilise kriitikaga.

4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastane on valitsus, keda kritiseeritakse valitsemiskultuuri (teerull) ja seadusloome protseduuride eiramise eest, eriti väljatöötamiskavatsuse puudumise tõttu. Kriitika on intensiivne ja poliitikapõhine, kulmineerudes Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsiooni ettepanekuga eelnõu esimesel lugemisel tagasi lükata. Samuti kritiseeritakse varasemaid valitsusi (sotsid) aktsiisitõusude ja piirikaubanduse mõju eest.

4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on keskendunud fraktsiooni sisemisele tegevusele, tehes ettepaneku Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsiooni nimel. Puuduvad viited valmisolekule kompromissiks või erakondadeülesele koostööle antud eelnõu osas, kuna pakutakse selle kohest tagasilükkamist.

4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on peamiselt riiklik (riigieelarve, rahva tervis), kuid sisaldab ka konkreetset regionaalset majanduslikku muret seoses Lätiga ja piiriülese kaubanduse liikumisega varasemate maksutõusude tõttu. Samuti rõhutatakse muret kohalike väiketootjate ja talutootjate maksustamise pärast.

4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated on tugevalt maksutõuse vastustavad, rõhutades maksude (käibemaks, tulumaks, aktsiisid, magusa joogi maks) kumulatiivset negatiivset mõju tarbijahindadele ja inimeste rahakotile. Eelarve täitmist peetakse valitsuse ainsaks motiiviks ning kritiseeritakse halduskulude paisutamist, tuues esile ebamõistlikult suured personalikulud (3 miljonit) maksu haldamiseks.

4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetest teemadest käsitletakse rahva tervist, rõhutades, et maksustamise asemel tuleks keskenduda ennetusele ja laste kehalise aktiivsuse parandamisele. Tugevalt kritiseeritakse kehalise kasvatuse asendamist "liikuvustundidega," mida peetakse tulemusteta tegevuseks, mis ei nõua lastelt pingutust.

4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on eelnõu 418 ("Magusa joogi maksu seaduse eelnõu") tagasilükkamisel esimesel lugemisel. Kõneleja on eelnõu tugev vastane, keskendudes menetluslikele puudustele (Väljatöötamiskavatsuse puudumine) ja poliitika sisule (maksu ebaefektiivsus ja kõrge halduskulu).

4 Analüüsitud kõnesid