Päevakorra profiil: Arvo Aller
Kliimaministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest
2024-05-15
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt vastanduv Kliimaministeeriumi tegevuskavale "Eesti 2035" strateegia elluviimisel. Kõneleja kritiseerib rohepööret kui kohustust, mis toob kaasa piiranguid, eriti eraomandi (metsamaa) kaitse alla võtmisel. Kriitika on suunatud konkreetsete poliitiliste lahenduste ebaselgusele ja ebareaalsusele, väites, et rahvale ei ole ühtegi rõõmusõnumit. Poliitiline raamistik on peamiselt poliitika ja tulemuslikkuse kriitika.
2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab detailset asjatundlikkust maakasutuse, metsanduse hüvitiste (ÜPP rahastamine), ehitusseadustiku ja käibemaksu mõju osas renoveerimistoetustele. Kasutatakse konkreetseid numbreid (nt 30% kaitseala, 467 000 ha kaitsealust metsa) ja tehnilisi termineid (ÜPP, TEN-T, käibemaks), et rõhutada valitsuse plaanide ebaselgust. Eriti põhjalikult käsitletakse kaitsealade laiendamise mõju eraomanikele ja renoveerimistoetuste tegelikku maksumust.
2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on skeptiline, kriitiline ja analüütiline, keskendudes valitsuse tegevuste ebaselgusele ja näilikkusele ("näitemäng", "täiesti näiline tegevus"). Kasutatakse loogilisi argumente ja viiteid seadustele (ehitusseadustik), et paljastada plaanide puudujääke. Toon on formaalne, kuid lõppkokkuvõttes pessimistlik, järeldades, et töö on tehtud vaid linnukese pärast.
2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osaleb aktiivselt parlamendi istungitel, esitades küsimusi ministrile ja andes ülevaateid. Mainitakse varasemaid korduvaid esinemisi samal teemal ("olen juba mitu korda ka siit puldist öelnud"), mis viitab järjepidevale tegevusele teatud teemade esiletoomisel.
2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud Kliimaministeeriumi ja valitseva partei tegevuse vastu, süüdistades neid ebaselguses ja vastutuse veeretamises (nt ÜPP rahastamise osas). Kriitika on terav, eriti eraomandi puutumatuse küsimustes, kus väidetakse, et mets võetakse omaniku käest ära ilma lahendust pakkumata. Samuti kritiseeritakse ministeeriumi soovi ajada käsi teise ministeeriumi rahakotti.
2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Ei ole piisavalt andmeid.
2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on suunatud Ida-Virumaa korterelamute rekonstrueerimise probleemidele, rõhutades, et toetused käivad sealsetele elanikele üle jõu. Samuti rõhutatakse oluliste riiklike teedeehitusprojektide (Via Baltica, Tallinna–Narva suund) puudumist taristu plaanides.
2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated on tugevalt suunatud eraomandi kaitsele ja regulatsioonide (kliimaseadus, automaks) vastasusele, mis suurendavad kulusid ja piiravad majandustegevust. Rõhutatakse, et käibemaksu mitteabikõlblikkus lisab renoveerimiskuludele automaatselt 22% lisakulu, mis koormab korteriühistuid. Samuti väljendatakse muret fosforiidi kaevandamise ettevalmistamise pärast.
2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Ei ole piisavalt andmeid.
2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on vastuseis kavandatavale kliimakindla majanduse seadusele, mida nähakse piiranguid kehtestavana. Samuti rõhutatakse vajadust ajakohastada looduskaitsepiirangute hüvitamise regulatsioone ja selgitada ehitusseadustiku termineid, kuna sõna "renoveerimine" puudub seadustikus.
2 Analüüsitud kõnesid